Hopp til innhold

– Underjordisk tunnel kan gå på bekostning av andre veiprosjekt

Ordfører i Rana frykter at planen om en ny tunnel på Helgeland vil gå ut over andre veiprosjekter i Nordland.

Ranaordfører Kai Henriksen (H)

MÅ PRIORITERE: Ordfører i Rana kommune, Kai Henriksen mener det er viktig at planene om den nye undersjøiske tunnelen på Ytre Helgeland ikke går ut over andre veiprosjekter i Nordland.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Anbefaler tunnel til Herøy og fortsatt ferger på fylkesveg 17

VIL BYGGE NY TUNNEL HER: Under Alstenfjorden på Helgeland vil Statens vegvesen bygge en 13 kilometer lang tunnel 300 meter under havet.

Foto: Statens vegvesen

Fylkesrådet la fredag fram planer om å bygge en undersjøisk tunnel under Alstenfjorden på Helgeland.

Prosjektet skal binde sammen kommunene Alstahaug, Herøy og Dønna og vil koste 5,2 milliarder kroner, og vil ta minst 30 år å realisere.

Ordfører i Rana kommune, Kai Henriksen fra Høyre mener det er viktig at planene om den nye undersjøiske tunnelen på Ytre Helgeland ikke går ut over andre veiprosjekter i Nordland.

– All samferdsel på Helgeland og nye investeringer ønsker jeg hjertelig velkommen, men det er viktig å se på hvordan man skal finansiere dette prosjektet i fremtiden. Det er flere andre prosjekter som ligger i luften både på Helgeland og ellers i Nordland som man også må ta hensyn til.

Vil slippe konkurranse

Hild-Marit Olsen

NY TUNNEL: På en pressekonferanse i Sandnessjøen presenterte samferdselsråd Hild-Marit Olsen nyheten for ytre Helgeland.

Foto: Frank Nygård / NRK

Ifølge Henriksen er det flere veier i Nordland som trenger utbedring.

– Den desidert største flaskehalsen vi har i kommunen er veien gjennom Bustneslia, som også er en tverrforbindelse til kysten. Her ser vi at det et store problemer spesielt på vinteren. Denne veien har nesten like stor utfrakt av laks som Marine Harvest har fra Herøy.

Han håper nå å slippe konkurranse mellom de to veiprosjektene.

– Dette er en stor investering, og jeg registrerer at fylkesråden ønsker hjelp til statlig finansiering. Den byrden må nok staten ta dersom vi skal få til dette prosjektet.

– Uviktig med pris

Marine Harvest, Herøy Helgeland

Oppdrettsgiganten Marine Harvest produserer laks for 2,4 milliarder i året, og har planer om å vokse. Det synes ordførerne på ytre Helgeland kan forsvare en fastlandsforbindelse til øysamfunnet.

Foto: Yngve Magnussen

Ordfører Arnt Frode Jensen (Ap) i Herøy har tidligere sagt til NRK at prislappen på den underjordiske tunnelen ikke er så viktig.

– Vi har en stor bedrift på Herøy som heter Marine Harvest, som produserer laks for 2,4 milliarder kroner i året. Om ti år produserer de det dobbelte – som er prislappen på tunnelen. Derfor er det forsvarlig å investere, mener han.

Herøy-ordføreren var svært begeistret over nyheten om en ny underjordisk tunnel på Helgeland.

– Denne nyheten gjør meg nesten like glad som da jeg fikk mine to barn, sier han til NRK.

I juni skal saken opp for fylkestinget.

Fylkesrådet i Nordland vil bygge undersjøisk veitunnel til 5,2 milliarder under Alstenfjorden.