Fylkesrådet la fredag fram planer om å bygge en undersjøisk tunnel under Alstenfjorden på Helgeland.
Prosjektet skal binde sammen kommunene Alstahaug, Herøy og Dønna og vil koste 5,2 milliarder kroner, og vil ta minst 30 år å realisere.
Ordfører i Rana kommune, Kai Henriksen fra Høyre mener det er viktig at planene om den nye undersjøiske tunnelen på Ytre Helgeland ikke går ut over andre veiprosjekter i Nordland.
– All samferdsel på Helgeland og nye investeringer ønsker jeg hjertelig velkommen, men det er viktig å se på hvordan man skal finansiere dette prosjektet i fremtiden. Det er flere andre prosjekter som ligger i luften både på Helgeland og ellers i Nordland som man også må ta hensyn til.
- LES OGSÅ: – Dette vil de ikke klare å gjennomføre
Vil slippe konkurranse
Ifølge Henriksen er det flere veier i Nordland som trenger utbedring.
– Den desidert største flaskehalsen vi har i kommunen er veien gjennom Bustneslia, som også er en tverrforbindelse til kysten. Her ser vi at det et store problemer spesielt på vinteren. Denne veien har nesten like stor utfrakt av laks som Marine Harvest har fra Herøy.
Han håper nå å slippe konkurranse mellom de to veiprosjektene.
– Dette er en stor investering, og jeg registrerer at fylkesråden ønsker hjelp til statlig finansiering. Den byrden må nok staten ta dersom vi skal få til dette prosjektet.
- LES OGSÅ: Her vil de bygge verdens dypeste tunnel
– Uviktig med pris
Ordfører Arnt Frode Jensen (Ap) i Herøy har tidligere sagt til NRK at prislappen på den underjordiske tunnelen ikke er så viktig.
– Vi har en stor bedrift på Herøy som heter Marine Harvest, som produserer laks for 2,4 milliarder kroner i året. Om ti år produserer de det dobbelte – som er prislappen på tunnelen. Derfor er det forsvarlig å investere, mener han.
Herøy-ordføreren var svært begeistret over nyheten om en ny underjordisk tunnel på Helgeland.
– Denne nyheten gjør meg nesten like glad som da jeg fikk mine to barn, sier han til NRK.
I juni skal saken opp for fylkestinget.