Hopp til innhold

– Sjokolade med tørrfisk er noe av det beste vi har smakt

En kafé i Bodø har nylig fått inn første leveranse av en litt spesiell sjokoladebit – med tørrfisk.

Tørrfisksjokolade

Brit og Anne Moxnes valgte å prøve den nye tørrfisksjokoladen da de stoppet innom Melkebaren.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

På kafeen Melkebaren i sentrum av Bodø ble mor og datter Moxnes de første prøvekaninene av sjokolade med den nordnorske klassikeren tørrfisk.

– Den er kjempegod. En av de beste sjokoladene vi noen gang har spist, sier de to mens de smaker på hver sin bit.

Damene forteller at den mørke mokkasjokoladen smaker salt, og har et tydelig hint av tørrfisk.

– Den er harmonisk og god, forteller Brit Moxnes.

– Ble nesten sjokkert

Mannen som serverer dem sjokoladen er Ole Marius Røsten, daglig leder ved Melkebaren. Sjokoladen han har bak disken lages i samarbeid med Cielo Sjokoladefabrikk i Trondheim.

– De ble nesten sjokkert da vi spurte om de kunne lage en sjokolade med tørrfisk. De er jo ikke like vant med å spise det som oss her i nord, humrer han.

– De var skeptisk til kombinasjonen, men har klart å lage en veldig god bit med mørk sjokolade, salt og tørrfisk. Den må ikke smake for mye fisk, da kan folk like gjerne spise tørrfisk.

– Men hvorfor putte tørrfisk i sjokolade?

– Vi har også en sjokolade med møsbrømlefse, som har blitt veldig populær. Lefsa kommer fra Salten, så da tok den vi tanken litt videre og da ble det tørrfisk, forteller Røsten.

Ole Marius Røsten på Melkebaren

Sjokoladen ble akkurat slik Ole Marius Røsten hadde sett for seg, og nå håper han kundene også liker den.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

En internasjonalt kjent vare

Tørrfisksjokolade

Ifølge prøvesmakerne har den noe uvanlige sjokoladebiten et passende hint av tørrfisk.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

– Dette var nytt for meg, men det høres spennende ut å bruke en lokal spesialitet i sjokolade, sier Roger Johansen fra Nordnorsk Reiseliv.

Han er reiselivssjef i Bodø, og tror det er smart å utnytte tørrfiskens gode rykte internasjonalt, da den har høy status i flere europeiske land, som for eksempel Italia og Spania.

– Det kan godt være at dette er et produkt som kan lanseres utenfor landegrensene også, sier Johansen.