– I 2015 har jeg kunnet sykle til jobb hver eneste dag. Så jeg synes været har vært helt greit, sier Sissel Horsdal.
Folk på gata i Bodø har delte meninger om 2015-været. Mens noen synes været har vært helt greit, skulle andre gjerne sett at det hadde vært mer snø. Spesielt nå like før jul.
– Det har ikke vært det beste været. Litt regn og litt sol. Nå i desember skulle jeg gjerne ønsket meg mer snø, sier Nora Sivertsen (10).
Mindre snø
Reidun Gangstø Skaland ved Klimatjenesteavdelinga hos Meteorologisk institutt forteller at spesielt desember har vært veldig mildt i Nordland. Faktisk 4,5 grader over normalen.
Også vinteren og høsten har vært mild, med temperaturer to til tre grader over gjennomsnittet – mens sommeren har vært litt kjøligere enn normalen. Trenden er likevel klar:
– Vi ser at temperaturen har økt jevnt med den globale oppvarminga. Siden 1900 har temperaturen økt med cirka én grad i Norge, hvor halvparten av økninga har skjedd de siste 15 årene, sier Skaland.
Mens vinteren var varmest i sør, har høsten vært varmest i nord. På kysten av Nordland har det vært mange dager med plussgrader, og Skaland tror vi kan vente oss mindre snø i årene som kommer.
– Spesielt langs kysten vil vi se at nedbøren kommer som regn. Men fortsatt vil det bli variasjoner fra år til år.
Kan bli varmere
2015 blir neppe et rekordår, men likevel er et av de varmeste årene Meteorologisk institutt har målt siden 1901. For Norge som helhet har 2015 vært cirka to grader varmere enn gjennomsnittet.
– Hvis utviklingen fortsetter som i dag, vil vi kunne få en økning på fire-fem grader innen slutten av dette århundret. De nordlige delene av landet får den største oppvarmingen, med opp mot seks grader økning i forhold til dagens temperaturer, sier klimaekspert Skaland.
Mer sand og salt
Seksjonsleder Lars Petter Kaski hos Statens vegvesen forteller at mildvær og glatte veier har ført til en økning i bruk av salt og sand dette året. Ikke bare i Nordland, men også for landet som helhet.
Spesielt på Vestlandet har det vært krevende forhold i året som har gått. Der har man også sett en økning i antall kjørte brøytekilometer, sier Kaski.
– Mye smeltevann i elvene i sommer og høst har gjort at vi ikke har fått utført en del av det planlagte vedlikeholdet på en del mindre broer. Det samme gjelder andre prosjekt som er avhengig av godt vær, som veioppmerking, forteller Kaski.