Hopp til innhold

Bussjåfør: – Vi kjører med hjertet i halsen

Molvikhammartunnelen i Brønnøy skal erstatte en tre kilometer lang og farlig trafikkstrekning. Men selv om tunnelen står ferdig, vil ikke vegvesenet åpne for ferdsel. – Galskap, mener passasjer.

På den rasutsatte Tosen-veien, som forbinder Brønnøysund med europavei 6, står det ferdig en splitter, ny tunnel som skal erstatte en tre kilometer lang og farlig trafikkstrekning. Men Statens vegvesen nekter å åpne den.

HIT MEN IKKE LENGER: Tor Helge Bjøru kjører buss, og er frustrert over at Molvikhammartunnelen ikke er åpnet. – Jeg har ofte hatt lyst til å bare gå ut og flytte unna skiltene for deretter å kjøre igjennom tunnelen, sier han.

På den rasutsatte Tosen-veien, som forbinder Brønnøysund med europavei 6, står det ferdig en splitter, ny tunnel som skal erstatte en tre kilometer lang og farlig trafikkstrekning.

Strekninga har vært en problemvei i flere år, og senest i går løsnet det en kjempeblokk som landet like utenfor veibanen.

Blant de som kjører veien daglig er frustrasjonen stor over at tunnelen ikke er åpnet for trafikk selv om den tilsynelatende har stått ferdig i flere uker.

Molvikhammertunnelen

LØSNET FRA BERGVEGGEN: Denne blokka løsnet fra bergveggen tidligere denne uka.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

– Kjører med hjertet i halsen

Molvikhammertunnelen

FRUSTRERENDE: – Det er veldig frustrerende når denne veien er så dårlig som den er, sier bussjåfør Tor Helge Bjøru.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

En av disse er bussjåfør Tor Helge Bjøru, som kjører strekningen to ganger daglig for Torghatten Trafikkselskap.

– Vi kjører nesten med hjertet i halsen. Jeg har ofte hatt lyst til å bare gå ut og flytte unna skiltene for deretter å kjøre igjennom tunnelen, men det er vel bare ikke å gjøre slikt heller, sukker han.

Bjøru stiller spørsmålstegn ved årsaken til at tunnelen ikke er åpnet.

– Det er veldig frustrerende når denne veien er så dårlig som den er. Vannet renner både ved siden av og under veien og graver den ut. Det skal bli en fornøyelse den dagen de åpner tunnelen, men det blir vel ikke med det første, fortsetter han.

– Du er ikke optimist?

– Nei, ikke nå lenger. Jeg har nesten mistet trua på at det skal bli noe åpning.

– Galskap

Anite Hjelmseth

GALSKAP: – Her bygger de tunneler for å øke sikkerheten, så blir det heller det stikk motsatte, sier passasjer Anita Hjelmseth.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Også passasjerene er oppgitte over situasjonen.

– Dette er galskap. Her bygger de tunneler for å øke sikkerheten, så blir det heller det stikk motsatte. Dette hører ikke hjemme noe steds, sier Anita Hjemlseth, som jevnlig tar buss med Bjøru.

Hun mener bussjåførene, som kjører strekninga såpass ofte, utsettes for en sikkerhetsrisiko.

– Sjåførene skulle rett og slett ha nektet å kjøre, mener hun.

– Mangler sikkerhetsgodkjenning

Men selv om lysene i tunnelen er tent, sier Statens vegvesen at den ikke er klar for ferdsel.

– Det som gjenstår er å få tunnelen sikkerhetsgodkjent. Så selv om tunnelen fremstår for publikum som helt ferdig, så er den ikke det fordi den mangler sikkerhetsgodkjenning. Og det må vi ha på plass før vi slipper inn trafikken, sier Kjell Skjerve, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Han forstår imidlertid at folk reagerer.

– Men skal vi åpne for trafikk nå så betyr det at vi har et stort sett med mennesker som skal ta ansvar for å takle en eventuell hendelse inne i tunellen. Og de er nødt til å få sin opplæring før vi pålegger dem det ansvaret, fortsetter han.

Skjerve forteller at åpningsdatoen sannsynligvis vil bli mot slutten av januar.

– Jeg skal være den første til å innrømme at dette er et dilemma for oss. Nå har vi fastsatt en åpningsdato i slutten av januar, men kommer til å sette på trafikken før den tid dersom vi blir helt ferdig, avslutter han.

Kjell Skjerve

MÅ GODKJENNES FØRST: – Selv om tunnelen fremstår for publikum som helt ferdig, så er den ikke det fordi den mangler sikkerhetsgodkjenning, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Skjerve

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK