I går var det full krangel på fergekaia i Lødingen etter at en utenlandsk vogntogsjåfør nektet å betale regninga for et bergingsoppdrag.
Selv om slike medieoppslag ikke er hverdagskost, er laber betalingsvillighet hos utenlandske sjåfører ikke en ukjent problemstilling, forteller faggruppeleder for bilberging i Norges Lastebileier-Forbund, Alv Norodd Ervik, til NRK.
– De som er «dumme» nok til å sende regning og la vogntoget forlate stedet, opplever som regel at betalingen uteblir, sier han.
For å imøtegå problemet, er det derfor ikke uvanlig å ta pant i kjøretøyet, legger Ervik til.
– Bilbergerne ordner seg som regel en betalingsgaranti før de rykker ut, eller krever at sjåføren gjør opp for seg før vedkommende får forlate stedet.
Kritiserer politiet
NRK har tidligere skrevet om at det er svært vanskelig å drive inn penger fra utenlandske sjåfører.
– Det er dessverre ofte slik at hvis man ikke får betalt på stedet, så er pengene i praksis borte, sier seniorkonsulent Jon Kr. Norum hos Statens innkrevingssentral.
Jan Helge Hansen i Artic Bilberging, selskapet som sperret det tyske vogntoget inne i går, forteller at de vanligvis krever en garanti når de skal hjelpe utenlandske vogntog - nettopp for å være sikker på å få betalt for oppdraget.
– Vi rykket ut i går fordi vi oppfattet det slik at politiet skulle hjelpe oss, og ta beslag i kjøretøyet inntil regninga var betalt. Jeg føler ikke politiet har gjort jobben sin når de bad oss om å slippe han løs.
Han forventer at politiet nå gjennomgår sine rutiner, og tar regninga.
Anser saken som avsluttet
Operasjonsleder Grethe Birkeland i Midtre Hålogaland politidistrikt er kjent med at det blir en diskusjon i etterkant rundt hvem som skal ta regninga, men kan foreløpig ikke si noe om hvorvidt det blir aktuelt for politiet å betale.
– Politiet anser denne saken som mer eller mindre avsluttet.
– Hvorfor tok dere ikke beslag i vogntoget inntil beløpet ble betalt?
– Det kjenner jeg ikke til, så det blir det vanskelig å si noe om, sier Birkeland.