Hopp til innhold

– Dette er en lagseier for oss alle sammen

Bodø-ordfører Ole Hjartøy jubler over planene for den nye tårnsentralen i Bodø.

Pressekonferanse fra Bodø lufthavn

Avinors konsernstyre bestemte i dag at tårnsenteret for de første 15 flytårnene legges til Bodø.

Værnes, Gardermoen og Bodø har lenge kjempet om hvor trafikken ved landets lufthavner skal fjernstyres fra. I fremtiden kan i alt 36 av 46 norske flytårn bli fjernstyrte, som et ledd i Avinors sparetiltak.

Avinors konsernstyre bestemte i dag at tårnsenteret for de første 15 flytårnene legges til Bodø.

– Alle som står her har snakket mye i kulissene og tenkt og grublet på hvordan ting skulle bli. Dette er en lagseier for oss alle sammen, sa en lykkelig Bodø-ordfører Ole Hjartøy da han i ettermiddag møtte pressen.

Utvider luftfartsmiljøet i nord

Også lufthavnsjef Inger-Hilde Tobiassen i Bodø er svært fornøyd med Avinors avgjørelse. Hun mener vedtaket betyr mye for Bodø som flyby.

– Dette betyr at vi får utvidet miljøet vårt ytterligere og det synes vi er bra. Vi ønsker at Bodø skal være et komplett miljø innenfor luftfart. Dette er et viktig skritt i denne retningen.

Målet er at tårnsenteret skal være klart i løpet av 2017, skriver Avinor i en pressemelding. Ole Hjartøy ser fram til å øke kompetansen i Bodø.

– Det er en fantastisk kompetanse som er her allerede, som nå vil sikres og styrkes i fremtiden.

Må spare penger

Planen er at at ett tårnsenter skal styre store deler av norsk lufttrafikk ved hjelp av videoskjermer.

Avinor mener fjernstyring kan redusere kostnadene for tårntjeneste på lufthavnene med om lag 30–40 prosent. Det er viktig for Avinor som må kutte 1,5 milliarder på tre år.

– Satsingen vil gi en sikker og enda mer effektiv drift på lufthavnene. Det legger igjen til rette for at flyselskapene kan opprettholde det gode rutetilbudet de har på våre mange lufthavner i Norge, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring.

Mange av flytårnene i Norge ble bygd på 60- og 70-tallet, og er modne for oppussing eller utskifting. Med fjernstyrte tårn mener Avinor og andre lufthavnoperatører at de unngår store deler av disse kostnadene.