Mandag formiddag fikk Hovedredningssentralen melding om at en fiskebåt fra Vest-Lofoten med et mannskap på fem hadde fått trøbbel utenfor Lofotodden. Med full storm i ryggen, satte et Sea King redningshelikopter kursen mot havaristedet.
Avdelingssjef Per Johan Ødegaard ved 330-skvadronen var på dette oppdraget fartøyssjef på helikopteret, og forteller om en aksjon ulikt noe han har vært med på tidligere.
– Dette er absolutt noe av det med dramatiske jeg har vært med på i de årene jeg har vært flyger på 330. Her hadde vi marginene på vår side, forteller Ødegaard til NRK.
Falt i vannet
Når redningsmannskapet ankommer havaristedet, er fremdeles alle fem om bord i fiskebåten. Men båten ligger med 90 grader slagside og er halvveis nedsunket, og besetningsmedlemmene klamrer seg fast for livet.
Det tar derfor ikke lang tid før to av dem faller i vannet. Før de er reddet, havner også de tre siste over bord.
– Vi fikk opp de to som først hadde falt i vannet. Deretter fikk vi opp de tre siste, sier Ødegaard om redningsaksjonen.
Sistemann av de fem blir heist opp av redningshelikopteret akkurat idet redningsskøyta «Det Norske Veritas» ankommer stedet.
Skipper Fred Hansen i RS «Det Norske Veritas» forteller at det er uklart hva som forårsaket forliset, men båten skal ha fått en not eller en sekk i propellen. Dermed mistet de motorkraft og gikk på skjær.
Båten har nå gått ned.
Trener daglig
Ødegaard forteller at de ikke ofte har så dramatiske aksjoner, men påpeker at dette er noe de trener på daglig.
– Vi følte vel aldri at det var risikabelt for vår egen del, men det er klart at med de vannmassene og bevegelsene som var på båten, er potensialet der for at det skal gå galt. Vi er veldig obs når vi sender redningsmannen vår ned, og setter hans sikkerhet i første rekke.
– Man ser også på dem som klamrer seg fast, og skjønner at de har en dramatisk opplevelse. Det smitter selvfølgelig over på mannskapet vårt også, sier avdelingssjefen.