Hopp til innhold

– Braksuksess vil trekke turister til Norge

Nordnorsk Opera- og symfoniorkester tok et kresent publikum i Østerrike med storm. – Kan kaste glans over hele regionen, mener professor.

Nordnorsk opera og symfoniorkester

ANERKJENNES I EUROPA: Nordnorsk Opera- og symfoniorkester spiller for utsolgte konserthus i Østerrike.

Foto: Yngve Olsen Sæbbe

Nordnorsk Opera- og symfoniorkester avsluttet turneen sin i Østerrike lørdag med konsert i selveste Musikverein, mest kjent for den årlige nyttårskonserten fra Wien.

Nordnorsk Opera og symfoniorkester i Wien

FULSATT SAL: NOSO spilte for fullsatte saler på sin turné.

Foto: Yngve Olsen Sæbbe

– Turneen har vært en braksuksess for orkesteret, og det sier ikke lite i et land som Østerrike, som har et meget kvalitetsbevisst publikum, sier ambassadør til Østerrike, Bente Angell-Hansen.

Markedsfører regionen

Men orkesteret har ikke bare fått annerkjennelse blant Europas mest kresne klassiske publikum. En turné som dette er også med på å markedsføre landsdelen, mener dirigent Christian Lindberg.

Dirigent Christian Lindberg

GOD MARKEDSFØRER: – Nordnorsk Opera- og symfoniorkester er med på å markedsføre Nord-Norge, mener dirigent Christian Lindberg.

Foto: Yngve Olsen Sæbbe

– At en region har et symfoniorkester, er noe av den beste markedsføringen en region kan ha, sier Lindberg.

– Vil trekke flere turister

Professor Anne-Britt Gran, ved BI i Oslo, mener orkesteret vil bidra til å sette Nord-Norge på kartet.

– En god kulturinstitusjon, det være seg et orkester eller et kunstmuseum, kan være svært viktig for profileringen av en by eller en region. Hvis orkesteret holder et høyt kunstnerisk nivå og blir kjent utenfor egen region, kan det bokstavelig talt kaste glans over hele regionen.

Musikverein

KULTURSUKSESS: Lørdag spilte Nordnorsk Opera- og symfoniorkester i Den gyldne sal i Wiener Musikverein, der den årlige nyttårskonserten konserten holdes.

Foto: Clemens Pfeiffer/Wikimedia Commons

– Hvilke konsekvenser vil dette få for regionen?

– Mange kulturinstitusjoner trekker turister, spesielt i større byer der det er flere severdigheter. At orkesteret profilerer regionen og Norge, når det turnerer for fulle hus i musikklandet Østerrike, er jeg sikker på, sier Gran.

– På hvilken måten kan et symfoniorkester være en god markedsfører?

– Ved å holde høy kunstnerisk kvalitet og kommunisere med publikum og turnere i inn- og utland.

Nordnorsk Opera- og symfoniorkester på turné til Salzburg og Wien.