Hopp til innhold

Nekter å godta delt skyld etter spektakulær bilbergingsulykke

Bilbergeren og den litauiske vogntogsjåføren måtte dele skylden etter den dramatiske utforkjøringen i Leirosen i 2012. Nå har begge parter anket.

Bergingsbil ulykke Leirosen

GIKK GALT UNDER BILBERGING: En person er sendt til sykehus etter at et vogntog og en bergingsbil raste utenfor en fjellskrent søndag formiddag.

Foto: Arne-Gunnar Johnsen

– Vi anker rett og slett fordi vi mener det ikke er riktig med skylddeling. Vi mener det er bilbergeren som har det hele og fulle ansvaret, sier advokat Ståle Hovda.

Han representerte det litauiske forsikringsselskapet da saken var oppe i Alstahaug tingrett.

Der konkluderte retten med at bilberger Arnt Ove Brattbakk og vogntogsjåfør Dainius Sileika hadde like mye skyld i den svært spektakulære utforkjøringen i Leirosen i Leirfjord i 2012.

Men det er ikke bare Hovda som var misfornøyd med dommen. Også Brattbakks forsikringsselskap har anket.

– Vi er av den klare oppfatning at dommen fra tingretten feilaktig la 50 prosent ansvar også på bilbergeren. Det er en avgjørelse hverken Brattbakk, eller bransjen han representerer, kan leve med, sier advokat Eivind Kogstad.

Slik skjedde det

1. april 2012 ble Brattbakk sendt ut til fylkesvei 78 i Leirosen ved Sandnessjøen for å bistå et utenlandsk vogntog som hadde problemer på det glatte føret.

Brattbakk ankom stedet og festet vogntoget til bergingsbilen og tauet den 100 meter for å slippe frem annen trafikk, men så gikk alt plutselig helt galt.

Vogntoget sklei på det glatte føret rev med seg bergingsbilen ned fjellskrent.

Brattbakk greide så vidt å berge seg ut før det smalt.

– I løpet av få sekunder var bilen borte. Hadde jeg hatt på med sikkerhetsbeltet hadde jeg ikke vært her i dag, for jeg måtte ut i full fart, fortalte han til NRK.

Dessverre gikk det adskillig dårligere for Sileika om bord i vogntoget. Han hadde ingen sjanse til å komme seg ut og ble med kjøretøyene ned fjellskrenten mellom 50 og 100 meter.

Han ble sendt på sykehuset i Sandnessjøen med alvorlige bruddskader.

TV 2s nettsider kan du se den dramatiske videoen som var hovedbevis i rettssaken.

(artikkelen fortsetter under)

Uenige om skyld

I etterkant av ulykken saksøkte Brattbakks forsikringsselskap motparten for å få plassert ansvaret for ulykken, og få inn erstatningsoppgjør.

Brattbakks forsikringsselskap har gjort opp for hans bil og bergingen av den, mens forsikringsselskapet til eieren av vogntoget fra Litauen ikke har erkjent ansvar.

Da saken var oppe i tingretten var partene rykende uenige om skyldfordelingsspørsmålet.

I retten mente advokat Hovda at bilberger Brattbakk var den profesjonelle part og at det var han som ledet og bestemte hvordan ting skulle foregå.

Hovda mente også at rykk i vaieren var den dominerende årsaken til ulykken og at rykket ble forårsaket av bergingsbilen.

Advokat Kogstad på sin side la vekt på at Sileika ikke hadde lagt på kjettinger og han hevdet at litaueren både røyket og snakket i mobiltelefon under bergingen.

Men retten mente partene måtte dele skylden:

«Etter rettens vurdering er begge sjåførene å bebreide for trafikkuhellet. Retten legger særlig vekt på at begge sjåførene er profesjonelle, og retten legger til grunn at begge hadde forutsetninger til å vurdere farene ved slepet, til tross for at det er bergingsbilsjåføren som leder bergingsoperasjonen».

Begge parter må dekke sine egne saksomkostninger, het det i dommen.

(artikkelen fortsetter under)

Brattbakk er lei

Bilberger Arnt Ove Brattbakk må dele skylden etter den spektakulære utforkjøringen i Leirosen i Leirfjord i fjor.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Omkamp i retten

Men nå er det altså duket for omkamp og det er satt av tre dager i lagmannsretten i august.

– Vi håper å få plassert ansvaret der det hører hjemme. Sileika hadde ikke noen påvirkning i det hele tatt, det var Brattbakk som rett og slett dro vogntoget av veien, sier Hovda.

Kogstad er helt uenig og mener vogntoget aldri burde ha vært på veien i det hele tatt.

– Den hadde sommerdekk på forhjulene og det gjorde det umulig å manøvrere på nullføre og nysnø som det var på det aktuelle stedet. Vogntoget kjørte seg fast i første mulig bakke, sier han.

I tingretten kalte Kogstad vogntoget for en dødsmaskin.

– Hvis man kjører med en totalvekt på 35 tonn uten styring på forhjulene, så kan man fort tenke seg at det ikke er egnet for norske vinterveier.

Kogstad mener også at Sileika manøvrerte galt og ikke fulgte med under selve bergingsaksjonen.

– Brattbakk gjør dette daglig, og dette var et rutineoppdrag som endte galt på grunn av Sileikas opptreden.