Hopp til innhold

...Du har så tørt hår

...kanskje en hårkur kunne vært redningen.

Frisør

Tidligere Nikita-frisører føler at de har vært like mye selgere som frisører.

Foto: Mari Wedø / NRK

Tidligere Nikita-frisører føler at de har vært like mye selgere som frisører. Nå forteller en rekke frisører og lærlinger om et veldig press på å selge hårprodukter i frisørkjeden, skriver VG nett.

I et skjema instrueres Nikita-frisørene til å påpeke at kundene har tørt hår - for å selge flere produkter.

Nikita selger mer

Nikita-gründer Inger Ellen Nicolaisen

Press: Tidligere ansatte i frisørkjeden Nikita snakker ut om salgspress. Her frisør-gründer Inger Ellen Nicolaisen.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Mens tall fra leverandørene viser at en gjennomsnittssalong i Norge selger hårprodukter for 12-15 kroner pr kunde, selger Nikita for 55 kroner pr kunde.

 - Regelen er at du alltid skal sette tre produkter foran kunden, hvis ikke får du kjeft på bakrommet, hevder tidligere Nikita-lærling Birgitte Benning.

Det føltes som et veldig press. Du var like mye selger, som frisør, mener Solveig Alander som jobber i Nikita på Hamar.

Salgstriks

- Du måtte nesten finne på ting ovenfor kunden, hevder tidligere Nikita-lærling Nina Dyrstad.

Samtlige Nikita-ansatte gjennomgår kurs i kundepleie og salgspsykologi på en såkalt «Bootcamp» i Misvær, der frisør-gründer og eier av Inger Ellen Nicolaisen har bygget et kurs og konferansesenter.

- Mange følte seg som tapere hvis de ikke solgte nok, hevder tidligere daglig leder i frisørkjeden Anita Svebakk.

Inger Ellen Nicolaisen tar avstand fra denne fremstillingen.

- Hele konseptet vårt er at vi skal informere kunden. Deretter er det opp til kunden om de vil kjøpe hos oss eller på Rimi, men vi håper selvfølgelig de vil kjøpe hos oss, sier Nicolaisen.