Hopp til innhold

Avansert illusjonsmakeri

Årets festspillutstiller Børre Sæthre byr på total iscenesettelse som minner om filmens illusjonsmakeri. Det mener Kulturnytts anmelder  Jon-Ove Steihaug.

Kunst av festspillutstiller Børre Sæthre
Foto: Presse

 

 

 

 

Festspillkunstner Børre Sæthre

Festspillkunstner Børre Sæthre.

Foto: Andreas Johnson / NRK

Av Jon-Ove Steihaug

ALT OM FESTSPILLENE I BERGEN!

Børre Sæthre: ”From someone who nearly died but survived”, Festspillutstillingen, Bergen kunsthall, 24.5 – 19.8.2007

Børre Sæthre har transformert salene i Bergen kunsthall fullstendig.

Interiørene minner om design fra 60- og 70-tallet, med en dose science-fiction og ”space age”-atmosfære i tillegg. Det hele i form av en estetisering drevet til det ytterste.

Romlig regi

Myke vegg-til-vegg tepper, glassdører som åpner seg automatisk og en kjølig-maskinell og innimellom dystert truende bakgrunnslyd pirrer alle tilskuerens sanser. I tillegg er rommene effektivt lyssatt og spenner fra det mørklagte til blendende hvitt lys.

 

 

 

 

Kunst av Børre Sæthre, festspillutstiller
Foto: Presse

Installasjonen byr også på noen udefinerbare kuleformer og videoanimasjon, og har som sitt høydepunkt et lysende tablå med en hvit hest, en bevinget Pegasus. Ens bevegelse gjennom salene blir som etappene i en fortelling frem mot et klimaks.

Filmatisk

Det er en særdeles fascinerende illusjonsverden Sæthre konstruerer, som knytter an til populærkultur, mytologi og kunsthistorie på samme tid. Som når man sitter i en kinosal er det bare å la alle reservasjoner fare og gi seg hen til fiksjonens skjønne skinn.

Konkret vekker installasjonen assosiasjoner til filmer som Andrej Tarkovskijs ”Solaris”, Stanley Kubricks ”Space Oddysey”, eller for den saks skyld arkitekturen i James Bond-filmer fra 70-tallet.

Kjølig og helromantisk

 

 

 

 

Installasjon av Børre Sæthre
Foto: Presse

I de innledende rommene møter man videoanimasjoner med enkle geometriske mønstre, tallrekker og diagrammer. En datamanipulert stemme à la roboten i ”Star Wars” gjør en slags nedtelling. Man sluses så gjennom et rom fullstendig dekket av trekantformede skumgummibiter som fjerner all resonsans og legger et trykk for ørene.

Når man kommer til det innerste rommet konfronteres man av en hvit hest som svever uvirkelig for enden av rommet, badet i intenst hvitt lys. Den er rammet inn av en scene, et kjempemessig monter med spesialglass som visker ut konturene og innhyller den i det som kan se ut som tåke.

Sublim erfaring

Dette sluttstykket blir et pregnant bilde på renhet, styrke og skjønnhet i grenseløs blanding, fullt av patos. Hesten er et voldsomt mytisk dyr på mer enn en måte, og får her en sublim og opphøyet karakter.

Det er fascinerende hvordan Sæthre klarer å sette dette velkjente motivet i spill på nye måter. Dette må definitivt være en av årets kunstbegivenheter her hjemme. Med dette bekrefter Bergen kunsthall festspillutstillingens viktige posisjon.

Se intervju med Børre Sæthre her:

Tiltrekkes av onde ravner  

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober