skilleHør MusikknyttskilleNotodden 2006skille_slutt
Musikk Artister 3_1_banner
Her er du: NRK.no > Musikk > Artistar Sist oppdatert 16:10
Har du tips? Send mail til musikk@nrk.no

spacer
VELG ARTIST
A B C D E F G H I J K L M N O P
Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Andre

Nazareth

Nazareth - en gang på 70-tallet. Foto: Promo.
Nazareth - en gang på 70-tallet. Foto: Promo.
Nazareth satte Skottland på rockekartet, og ble superstjerner takket være en single som bare ble spilt inn for moro skyld. Men før ”Love Hurts” var Nazareth et sultent, høypotent rockeband.

Publisert 02.11.2002 20:33. Oppdatert 21.01.2004 11:40.
SE OGSÅ:
ALT OM:

Nazareth - Diskografi


Det er en tilfeldighet som gjør at Nazareth huskes for en hardrock-tolkning av den gamle country-balladen ”Love Hurts.” Men det er slett ingen tilfeldighet at de fire skottene laget noen av hardrockens mest minneverdige plater tidlig på 70-tallet.

For en kort periode var de nemlig i ferd med å kapre seg en plass i hardrockens elite side om side med navn som Deep Purple, Uriah Heep og Thin Lizzy. Men så
Nazareth - den gangen de het Shadettes. Foto: Promo.
kom altså denne skjebnesvangre singlen og styrte bandet inn i en annen musikalsk retning.

The Shadettes

Historien om Nazareth starter i den skotske byen Dunfermline i 1968. De tre vennene Dan McCafferty (vokal), Pete Agnew (bass) og Darrell Sweet (trommer) hadde spilt sammen noen år i bandet The Shadettes, men var begynt å gå lei av å spille coverlåter uten komme noen vei.

De kontaktet spanskfødte Manuel
Nazareth-vokalist Dan McCafferty. Foto: Sally Naumko.
Charlton – populært kalt Manny. Han hadde lang erfaring, og hadde til og med deltatt på et par plateinnspillinger med gruppen Mark Five. Med Manny på laget, begynte det nye bandet å skrive egne låter. De tok gruppenavnet Nazareth etter den første strofen i sangen ”The Weight” av The Band: ”I pulled into Nazareth …”

Variert rock

Gruppenavnet var helt i tråd med andre samtidige kvasireligiøse navn – så som Genesis, Jericho og Bethlehem Asylum – men musikken var det nesten umulig å båssette. Nazareth viste helt fra starten av en evne til å flette de fleste stilarter inn i sin enkle form for rock’n’roll, og de klarte på mesterlig vis å gjøre en hvilken som helst coverlåt til sin egen. Denne evnen skulle vise seg å være avgjørende for gruppens popularitet.

Nazareth live. Foto: Promo.
Platekontrakt ble sikret i 1971 med det lille selskapet B & C, men verken debuten eller lp nummer to klarte å skape bølger i bransjen. Nazareth fortsatte ufortrødent å turnere De Britiske øyer på kryss og tvers mens de komponerte nytt materiale.

Roger Glover

Tidlig i 1973 kom vendepunktet. Bassisten og produsenten Roger Glover var på vei ut av Deep Purple, og han sa seg villig til å bli gruppens nye produsent. Han ble mer enn det – han ble også deres musikalske veileder og redningsmann.

Nazareth hadde vært oppvarmingsband for Deep Purple på en turné i 1972, og Glover hørte potensialet i det skotske bandet. Fordi han påtok seg rollen som produsent, klarte Glover å overtale Nazareths management til å satse penger på en ny plateinnspilling.

170 betalende

Mountain Management hadde tapt mye penger på gruppens første to utgivelser, og var av den grunn veldig skeptisk til å satse for tredje gang. Men så fikk den ene av managerene – bingomillionæren Bill Fahilly – høre ”Broken Down Angel,” og dermed ble pengepungen åpnet igjen.

Gjennombruddet kom omtrent over natten. Nazareth startet sin vår-turné 1973 foran 170 betalende mennesker i Lancaster, England. Uken etter opptrådte bandet på tv-showet ”Top of the Pops” med ”Broken Down Angel.” Resten av turneen ble spilt for fulle hus.

Roger Glover var produsent på tre album, og i ettertid regnes disse for å være de tre beste albumene som Nazareth har laget.

”Love Hurts”

I stedet for å hyre en ny produsent etter Glover, valgte Manny Charlton å ta tøylene selv. Men før han ga seg i kast med et helt album, ville han gjøre en test.

Like før jul 1974 gikk Nazareth i studio og spilte inn en versjon av den gamle Everly Brothers-balladen ”Love Hurts” (som også Gram Parsons hadde spilt inn). De syntes resultatet ble såpass ålreit at de foreslo for sitt amerikanske plateselskap A & M at låten kunne være baksiden på neste single.

Direktøren for A & M, Jerry Moss, jublet da han hørte ”Love Hurts.” Ikke bare forlangte han at den skulle inkluderes på gruppens neste lp, ”Hair of the Dog,” men han ga også klar melding om at den skulle ut som selvstendig single.

Balladestempel

Våren 1975. Nazareth var på turné i Europa. Stoppested Oslo. Ved ankomsten ble bandet møtt av representanter fra plateselskapet, som gratulerte skottene med 1. plass på singlelisten for ”Love Hurts.” Panikk i besetningen: Låten var ikke en gang på repertoaret!

Før bandet entret scenen, ble ”Love Hurts” i all hast øvet inn med kassegitarer i garderoben. Det var et klokt trekk: Singlen lå på listen i 60 sammenhengende uker, hvorav 14 på 1. plass.

Suksessen hadde sin bakside. Etter ”Love Hurts” ble Nazareth stemplet som et balladeband, og bandets påfølgende plater avslørte med all tydelighet at man nå siktet seg inn mot det lukrative markedet i USA og Canada.

Kritikernes harselas

En liten forsvarstale er på sin plass: I årenes løp har de fleste ”seriøse” kritikere – spesielt de som påberoper seg en viss kredibilitet – harselert med Nazareths versjon av ”Love Hurts,” og brukt den som et eksempel på hvor fæl en coverlåt kan være. Denne oppfatningen bunner som regel i at man foretrekker én musikkform fremfor en annen.

Uansett hva man måtte mene – Nazareths tolker låten så personlig at de har gjort den til sin egen, men uten at de har tatt den fra verken Everly Brothers eller Gram Parsons. Dessuten er det ingen som har klart å synge med bedre tilgjort fortvilelse i stemmen enn det Dan McCafferty gjør i strofen ”I know it isn’t true, I know it isn’t true.”

Stagnasjon

Bandet stagnerte mot slutten av 70-tallet, og redningen ble å hente inn et nytt medlem i 1978. Gitarist Zal Cleminson hadde spilt med Sensational Alex Harvey Band, og dermed var to av de beste gitaristene fra Skottland å finne i samme band. Cleminson tilførte ny giv og mange gode låter på to lp’er, og fremdeles går det gjetord om konsertene som denne fem-mannsbesetningen holdt. Dessverre hoppet Zal av igjen tidlig i 1980.

Etter en ny lp som kvartett, ble Nazareth utvidet til en sekstett på tampen av 1980. John Locke (keyboards) var en veteran fra det amerikanske syrerockbandet Spirit, mens Billy Rankin (gitar) var en unggutt fra Skottland. Locke takket for seg i 1982, mens Rankin ble værende et år lengre.

Manny slutter

Kvartetten slepte seg gjennom resten av 80-tallet, inntil et viktig kapittel ble avsluttet i 1990: Manny Charlton sluttet i Nazareth etter 20 år, på grunn av uenigheter innad i bandet etter at de mistet sin platekontrakt med Vertigo.

Mannys plass ble tatt av en tilbakevendende Billy Rankin, som denne gang ble værende i fire år før også han sluttet på grunn av uenigheter – for hans del musikalske.
Nazareth ble reorganisert vinteren 1994/95 da Jimmy Murrison (gitar) og veteranen Ronnie Leahy (keyboards) ble nye medlemmer.

Darrell dør

30. april 1999 fikk Nazareth et alvorlig skudd for baugen. Like før bandet skulle gå på scenen for å starte en ny USA-turné i New Albany, Indiana, fikk trommeslager Darrell Sweet et illebefinnende. På vei ut av turnébussen segnet han om, og like etter ble han erklært død.

Mange mente at Nazareth nå burde legge inn årene, men etter å ha kommet seg gjennom sørgeperioden valgte McCafferty og Agnew å fortsette. De tok inn den som sto bandet nærmest; Petes trommende sønn Lee Agnew – og klarte på den måten å gjøre det nye Nazareth til en hyllest til Darrell.

Mer enn ballader

Mer enn 30 år etter den spede starten i Dunfermline er det fremdeles balladen ”Love Hurts” folk tenker på når gruppen Nazareth nevnes. Men de som kjenner bandet litt bedre, vet at denne gjengen en gang i tiden virkelig kunne regnes med blant hardrockens ledere.

En lytt på ”Razamanaz,” ”Loud’n’Proud,” ”Rampant” eller ”Hair of the Dog” viser at hardrocken mistet et viktig flaggskip da Nazareth falt for fristelsen å satse på kommersielle ”power ballads” og amerikansk radiorock. Vi har i det minste de gamle platene vi kan lytte til.

Av Bård Ose og Jørn Gjersøe, nrk.no/musikk.

LENKER
Nazareth  Offisiell hjemmeside
Bakgrunn: Nazareth  (02.11.2002)
Siste saker:

Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no