Tre kvelder i uka kan du høre
Hovigs Hangar i NRK P1. Geir Hovig er strålende fornøyd med å være på Norges største radiostasjon med programmet sitt.
- 1 1/2 million lytter til P1 i løpet av en dag. Mange av dem er blueselskere og mange flere blir det nok når de hører all den fine bluesen jeg gir dem, sier Hovig.
Her får du de 43 største navnene i bluesens historie. Flere vil komme etter hvert. NB: Sortert alfabetisk på etternavn.
Luther Allison var en bluesgitarist av internasjonalt format, en musiker som videreførte klassisk Chicago-blues til samtidsorientert blå musikk.
Bobby ”Blue” Bland var en viktig brikke i utformingen og utviklingen av den moderne soul-bluesen.
Rory Block er med i en eksklusiv liten gruppe av hvite kvinner som har tolket den røffe og harde sounden i Deltabluesen.
Clarence ”Gatemouth” Brown har spilt en sentral rolle i utviklingen av Texas-bluesen som egen stilart.
R. L. Burnside eller Rule blant venner, vokste opp og forlot aldri hjembyen Oxford i Mississippi.
Paul Butterfield bidro sterkt til at den elektriske Chicago-bluesen fikk fotfeste hos Rock and Roll-pulikumet på 60-tallet.
Clifton Chenier var den ubestridte kongen av zydecobluesen og ingen gjorde ham rangen stridig.
William Clarke var en av den moderne bluesens største munnspillere.
Albert Collins var selve legemliggjørelsen av den moderne Texas-bluesen.
James Cotton er en av blueshistoriens mest markante munnspillere i Chicago-tradisjonen.
Bluesgitaristen Jimmy Dawkins har levd et liv i skyggen av de mer feirede og feterte kollegene i Chicago.
Bo Diddley faller ned et sted mellom blues og rock n' roll, med appell til tilhengere av begge sjangere.
Willie Dixon var en av de mest sentrale og ruvende skikkelser i amerikansk blues.
Champion Jack Dupree var en av de siste originale barrelhouse-pianistene og karrieren begynte allerede på 20-tallet.
Sleepy John Estes var en countryblues-gitarist og sanger fra Tennessee som levde fra 1904 til 1977.
Lowell Fulson var en av de fremste bluesartistene på den amerikanske vestkysten på slutten av 40-tallet og hele 50-tallet.
Anson Funderburgh tilhører den begavede gruppen av hvite bluesgitarister som slo gjennom på 1980-tallet.
Buddy Guy er en av de mest sentrale skikkelsene i Chicago-bluesen fra siste halvdel av 50-tallet og fram til i dag.
Slim Harpo var en av de fremste eksponentene for den stilarten som kalles Louisiana Swamp Blues.
Jimi Hendrix kommer for alltid til å bli husket som rockens mest nyskapende og revolusjonære gitarist.
Australia har de siste 20 årene produsert flere gode bluesmusikere og den fremste av dem heter Dave Hole.
Få bluesartister har vært elsket så høyt over hele verden som John Lee Hooker. Han var kongen av den evigvarende boogie.
Mississippi John Hurt var en beskjeden mann, og hans ofte geniale melodier fremførte han mykt og lavmelt i motsetning til mange av hans samtidige bluesartister.
Joseph Benjamin Hutto var et skikkelig råskinn på slidegitaren og innflytelsen kan trekkes direkte tilbake til Elmore James.
Elmore James var uten tvil etterkrigshistoriens viktigste slidegitarist i det amerikanske bluesmiljøet.
Homesick James er fortsatt en villmann på slidegitaren, med en rå og upolert stil.
Luther “Guitar jr. Johnson” må ikke forveksles med Luther “Georgia Boy” Johnson eller Luther “Houserocker” Johnson.
Selv om han døde bare 27 år gammel i 1938, har han hatt en innflytelse både på musikk og mytologi uten sidestykke.
Janis Joplin regnes som tidenes største hvite blues-sangerinne. Hun ble funnet død av en overdose heroin i 1970.
Louis Jordan var den ubestridte kongen av jumpblues på slutten av 1940-tallet og en av USAs mest populære rythm and blues-artister etter Den andre verdenskrig.
Albert King var en av amerikansk blues aller største stilskapere etter Den andre verdenskrig.
B. B. King er uten tvil verdens viktigste bluesgitarist dersom vi regner fra Andre verdenskrig og fram til i dag.
Freddie King var en av de aller viktigste personene når det gjelder utviklingen av den moderne stilen i den elektriske gitarbluesen.
Eddie Kirkland var sammen med John Lee Hooker, Baby Boy Warren og Bobo Jenkins en sentral figur i bluesmiljøet i bilbyen Detroit på 50-tallet.
Leadbelly, født Huddy Ledbetter i Shiloh i Louisiana i 1888, vil for alltid bli stående på en sentral plass i blueshistorien.
Lazy Lester ble født Leslie Johnson i juni 1933 i den lille byen Torras, Louisiana.
Allerede på 1960-tallet var John Mayall en farsfigur i britisk blues.
Da den 23 år gamle Charlie Baty møtte 26 åringen Rick Estrin for første gang i Berkeley i California i 1976, var nok ingen av dem klar over at nettopp disse to skulle sette i gang en ny jumpbluesbølge som skulle skylle over hele verden.
Little Milton ligger stilmessig sett et sted mellom Bobby Blue Blands soulblues og B. B. Kings forfinede urbane blues.
Louisiana Red tilhører kategorien av omreisende bluesartister med arven fra Mississippi-deltaet tungt i bagasjen
Lightnin` Slim var en av de første bluesartistene fra Baton Rouge-området i Louisiana som spilte inn plater etter Den andre verdenskrig.
Little Walter er ifølge de fleste blueshistorikere den største og viktigste av samtlige munnspillere i perioden etter Den andre verdenskrig.
Howlin Wolf var en av den moderne blueshistoriens største utøvere.
Av
Geir Hovig. Tilrettelagt for nett av
Jørn Gjersøe.