Hopp til innhold

Støtter gratis nedlasting

Verdens største plateselskap roper hurra for ny tjeneste.

Musikkinteresserte internettbrukere er yndede mål for annonsører.
Foto: Frederic J. Brown / Scanpix/AFP

 

CDer
Foto: Universal Music. / Scanpix/AP

Det er ett spørsmål som har plaget platebransjen fra sans og samling dette årtusenet: Hvordan tjene penger på musikk når man kan laste den ned gratis?

Stor økning

De store selskapene har som regel ment at svaret har ligget i å skremme vannet av folk gjennom massesøksmål og trusselkampanjer.

Noen har etter hvert begynt å tro på betalingstjenester over nett, og håpet har eskalert i takt med iTunes' relativt voldsomme oppblomstring de siste årene. Salget av enkeltspor økte med 89 prosent fra 2005 til 2006.

Langt bak

Sammenlignet med pirattjenestene er imidlertid Apple-sjef Steve Jobs' hjertebarn for en fjert i verdensrommet å regne.

I følge en fersk rapport levert av interesseorganisasjonen for den internasjonale plateindustrien, IFPI, lastes det ned 40 ulovlige låter for hver lovlige, og man regner med at folk anskaffet seg 20 milliarder låter på ulovlig vis i 2005.

Gratis

Men der man før snakket om store tap, røde tall, krise i bransjen og kikket rådvilt rundt seg, ser man nå potensial. For hvilken internettannonsør blir ikke våt i trusa av 20 milliarder potensielle klikk?

Dette er bakteppet for en ny musikktjeneste som skal lanseres i september. SpiralFrog går bort fra iTunes-modellen med kredittkort og 8 kroner sangen. Her blir alt gratis, og inntektene skal baseres på reklameannonser.

- Det blir spennende å tilby unge forbrukere et lettfattelig alternativ til piratnettstedene, sier Robin Kent, administrerende direktør i SpiralFrog og tidligere toppsjef i reklamebyrået Universal McCann, til The Financial Times.

Venter på ja

Kent hevder undersøkelsene deres viser at unge forbrukere godtar reklame så lenge merkevarene og produktene føles relevante.

Verdens største plateselskap, Universal, er allerede med på laget og Kent håper nå på ja fra de tre resterende store, Warner, Sony BMG og EMI, før lanseringsdeadline.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter