Det er ett spørsmål som har plaget platebransjen fra sans og samling dette årtusenet: Hvordan tjene penger på musikk når man kan laste den ned gratis?
Stor økning
De store selskapene har som regel ment at svaret har ligget i å skremme vannet av folk gjennom massesøksmål og trusselkampanjer.
Noen har etter hvert begynt å tro på betalingstjenester over nett, og håpet har eskalert i takt med iTunes' relativt voldsomme oppblomstring de siste årene. Salget av enkeltspor økte med 89 prosent fra 2005 til 2006.
Langt bak
Sammenlignet med pirattjenestene er imidlertid Apple-sjef Steve Jobs' hjertebarn for en fjert i verdensrommet å regne.
I følge en fersk rapport levert av interesseorganisasjonen for den internasjonale plateindustrien, IFPI, lastes det ned 40 ulovlige låter for hver lovlige, og man regner med at folk anskaffet seg 20 milliarder låter på ulovlig vis i 2005.
Gratis
Men der man før snakket om store tap, røde tall, krise i bransjen og kikket rådvilt rundt seg, ser man nå potensial. For hvilken internettannonsør blir ikke våt i trusa av 20 milliarder potensielle klikk?
Dette er bakteppet for en ny musikktjeneste som skal lanseres i september. SpiralFrog går bort fra iTunes-modellen med kredittkort og 8 kroner sangen. Her blir alt gratis, og inntektene skal baseres på reklameannonser.
- Det blir spennende å tilby unge forbrukere et lettfattelig alternativ til piratnettstedene, sier Robin Kent, administrerende direktør i SpiralFrog og tidligere toppsjef i reklamebyrået Universal McCann, til The Financial Times.
Venter på ja
Kent hevder undersøkelsene deres viser at unge forbrukere godtar reklame så lenge merkevarene og produktene føles relevante.
Verdens største plateselskap, Universal, er allerede med på laget og Kent håper nå på ja fra de tre resterende store, Warner, Sony BMG og EMI, før lanseringsdeadline.