TV 2 tjener ukentlige 2,7 millioner kroner på TV-reklamen som vises i forbindelse med Idol-sendingene, viser beregninger mediebyrået Mediacom har gjort for NTB.
Årets runde av den reality-aktige sangkonkurransen har gitt TV 2 svært gode seertall. Idols fredagssendinger har omkring 900.000 seere i gjennomsnitt. Dette er en kraftig økning i forhold til fjorårets runde av Idol.
Idol-deltaker Sandra Lyng Haugen sang "My love don't cost a Thing" (Jennifer Lopez) i femte finalerunde, og gikk videre. Foto: Heiko Junge / SCANPIX.
Da lå seertallene i snitt på 500.000.
Det er vanlig med rabatt på omkring 40 prosent for TV-reklamekunder. Denne rabatten er trukket fra i beregningen for å komme så nær det reelle tallet som mulig.
- Ja, vi tjener
Idol sendes to ganger i uken. Hver fredag er det utstemming av en deltaker. Denne sendingen gir ukentlig omkring 1.700.000 kroner i inntekter for TV-reklamen som vises. Under onsdagssendingen portretteres deltakerne. På disse sendingene får TV 2 omkring 1.000.000 kroner fra reklameinnslagene.
Ifølge TV 2 er en ukentlig inntekt på TV-reklame fra Idol på 2,7 millioner kroner i riktig størrelsesorden, men nøyaktig hva de tjener på hver enkelt sending kan de ikke oppgi.
- Reklameinnslagene er den største inntektskilden vi har. I tillegg kommer inntekter fra sponsorer og sms, men dette er beløp som er mindre, bekrefter salg- og markedsdirektør i TV 2 Bjørn Gunnar Rosvoll overfor NTB.
- Idol er et program vi tjener penger på. Vi er en kommersiell TV-stasjon.
Kost og losji
De elleve finalistene får kost og losji av TV 2 for å delta. I tillegg får de den veiledning og assistanse de trenger i tilknytning til opptredene, som profesjonell styling og sangpedagog.
Finalerundene startet 12. mars. Hver fredag blir en av deltakerne stemt ut og til slutt står det to deltakere igjen til den siste store finalerunden 14. mai i Oslo Spektrum. Da skal det kappes om en platekontrakt med plateselskapet BMG.
Årets Idol-deltakerne er fra 16 år til 27 år, de har viet mesteparten av sin tid dette året til forberedelser og deltakelse i finalerundene.
I tillegg stiller de opp for sponsorer i løpet av den perioden konkurranse varer uten at de får ta del i TV 2s inntekter.
- Vi har vurdert platekontrakten som vinneren får. Det er en alminnelig god platekontrakt, sier Terje Klausen, daglig leder for artistorganisasjonen Gramart til NTB.
Organisasjonen ser likevel at disse unge og uerfarne artistene trenger ekstra hjelp. Gramart har derfor satt til side vanlige medlemsbetingelser for de elleve finalistene i Idol og tilbudt alle medlemskap til tross for at de ennå ikke er etablerte plateartister.