Høyhastighetstog til Møre og Romsdal er slett ingen umulighet mener fylkespolitikerne. Nå har også næringslivet kastet seg på toget. For i en undersøkelse som SINTEF har foretatt sier de største bedriftene at de vil bruke toget til varetransport, hvis det kommer høyhastighetstog til fylket.
Næringslivet er med
-Vi har snakket med 20–25 av de største bedriftene i fylket og alle sier at store deler av godset de mottar og sender ut, er relevant å flytte over på bane, sier Håkon Raabe, som er seniorrådgiver i SINTEF Bedriftsutvikling. Han la i dag frem undersøkelsen på et møte i Lyntogforum Møre og Romsdal.
Stort nok passasjergrunnlag
Det er det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn som har gjort beregningene for høyhastighetstog til Møre og Romsdal. De konkluderer med at det også er nok passasjerer for å realisere prosjektet.
-Vi reiser ti ganger så ofte som tyskere på innenlandsflyginger og fire ganger så ofte som svenskene, sier Jørg Westermann, som er daglig leder i Norsk Bane.
LES OGSÅ:
Ukependlere blir dagpendlere
Med en fart på 250 kilometer i timen vil et høyhastighetstog bruke to og en halv time fra Oslo til Ålesund. Det åpner nye muligheter for de reisende, mener Norsk Bane.
– Ukependlere kan bli dagpendlere og næringslivet kan få nye kunder, sier Westermann.
Deutsche Bahn mener prisen for en ny jernbanelinje fra Dombås til Ålesund vil koste 33,5 milliarder kroner. Og drifta vil gi et netto overskudd, mener de.
Spennende tanke
Bjørn Inge Ruset er ordfører i Norddal kommune og leder i Møre og Romsdal Arbeiderparti. Han synes høyhastighetstog i Møre og Romsdal er en spennende tanke.
– Tallene Deutsche Bahn legger frem, virker fornuftige økonomisk og det er interessant for oss sunnmøringer, sier Ruset med et smil.
LES OGSÅ:
Vil gå med overskudd
Deutsche Bahn mener prisen for en ny jernbanelinje fra Dombås til Ålesund vil koste 33,5 milliarder kroner. Og driften vil gi et netto overskudd, mener de.
– I løpet av 30 år vil man kunne betale ned hele investeringen i banen med en liten rente, sier Westermann.
Jernbaneverket vil ha annen rute
Jernbaneverket vil ha Østerdalen som trase mellom Oslo og Trondheim. De har regnet ut at det vil koste 40 milliarder kroner meir å velge ruta gjennom Gudbrandsdalen.
Men i motsetning til Jernbaneverket har Deutsche Bahn på oppdrag fra selskapet Norsk bane tatt med inntektektene fra godstransporten.
Vil kjempe for Gudbrandsdalen
– Jernbaneverket har sikkert gjort en grundig jobb, men vi fester stor lit til Deutsche Bahn, sier Rolf Fiskerstrand. Han er administrerende direktør ved Fiskerstrand Verft og mener det betyr mye for den regionale utviklingen å få på plass høyhastighetstog.
Han mener at det viktigste nå er å kjempe for Gudbrandsdalen som trase.
– Dette må inn i nasjonal transportplan, og klarer vi ikke å vri valget til Gudbrandsdalen er kampen tapt, sier Fiskerstrand.