– For oss er dette en gledens dag. Det er veldig høye ambisjoner for den fergefrie E39-strekninga, og det kommer til å bli krevende å gjennomføre.
– Jeg føler likevel at vi ligger ganske godt an på flere av prosjektene, sier strategidirektør Kjetil Strand i Statens vegvesen.
- LES OGSÅ: Lover fergefritt Vestland om 20 år
- LES OGSÅ: – Dette er fenomenalt for Vestlandet
Utfordringer i kø
I Møre og Romsdal er det tre store prosjekt som inngår i planene - nemlig kryssingene av Halsafjorden, Storfjorden og Romsdalsfjorden (Møreaksen).
Av disse tre prosjektene ligger Møreaksen an til å bli det som først kommer i gang, kanskje allerede i 2018.
– Det er dette prosjektet i Møre og Romsdal som sannsynligvis har størst samfunnsnytte og verdi for næringslivet. Her har man allerede kommet ganske langt i planleggingen på kommunedelplannivå, sier Strand.
Saken fortsetter under bildet
Utfordringene står i kø når planleggerne skal prosjektere de nye fjordkryssingene, men prosjektet kan sette Norge i fremste rekke når det gjelder vegteknologi.
– Absolutt. Tunneler er vi i utgangspunktet gode på, men på broteknologi har fergefri E39 betydelige utfordringer som vi ser at vi nå må løse.
- LES OGSÅ: Møre og Romsdal slipper billig unna fergefritt E39
- LES OGSÅ: Vil gi større verdiskapning enn først antatt
Skal bli enda flinkere
Kanskje er ferja over Moldefjorden borte om ti år, dersom det kommer penger til å sette i gang raskt. Men det betyr også at det blir travle tider for de 800 ansatte i vegvesenet i årene fremover:
– Det å bli enda mer effektiv, og jobbe smartere er også en del av det som må til for å løse utfordringene.
– Så veivesenet har blitt flinke, men skal bli enda flinkere?
– Ja, og det gleder vi oss til, avslutter Strand.