Independence of the Seas - Cruiseskipet Independence of the Seas ble i dag satt i arrest i Ålesund. - Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Cruiseskipet Independence of the Seas ble i dag satt i arrest i Ålesund.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Tok ett av verdens største cruiseskip i arrest

Namsmannen tok i dag arrest i cruiseskipet Independence of the Seas i Ålesund. Dette skjedde med bakgrunn i store utestående krav til Kystverket.

Arve Dimmen Kystverket - Avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen. - Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Det skriver Kystverket på sine hjemmesider.

Kravet gjaldt losavgifter og sikkerhetsavgift fra flere seilaser gjennomført i 2013. Avgiftene var på til sammen 600 000 kroner. De skulle vært betalt i midten av oktober i fjor.

– Vi får som regel inn pengene til rett tidspunkt. Men nå mangler vi 6–7 millioner kroner fra cruiseskip som ikke betalte regningene sine for forrige sesong, sier avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen, til NRK.

Han forteller at majoriteten betaler når de skal. Men likevel må Kystverket bruke store ressurser for å få inn de utestående kronene.

Forsinket betaling er et stort problem

Kystverket skriver at forsinket betaling fra enkelte cruiserederier har vært et problem.

– Det er mye arbeid for oss å følge opp disse sakene. Skipa er ofte basert i utlandet, og det er avhengig av sesong når de er innom vårt område. Det er en fordel for oss at vi kan ta i bruk regimet med sjøpant. Da får vi sikra betalinga, sier Dimmen.

Når Kystverket vil ta sjøpant i et skip så må de først levere en begjæring til tingretten. Selve arresten blir gjort av Namsmannen.

Kystverket har det siste året intensivert arbeidet med å kontakte rederiene med dårligst betalingshistorikk direkte. Dette arbeidet har ført til at omtrent halvparten av det utestående er blitt betalt. Men dette krever mye arbeid og Kystverket vil derfor øke trykket mot cruiserederiene for å unngå dette i fremtiden.

Cruiseskipsrederiene benytter seg av skipsagenter som tar seg av administrative oppgaver i forbindelse med seilasene. Disse agentene bruker som oftest også å betale Kystverket for deres tjenester, på vegne av rederiene.

Betalte en time etter arresten

Kapteinen på Independence of the Seas kontaktet rederiet med en gang Namsmannen hadde tatt skipet i arrest. Etter det tok det bare litt over en time før gjelden ble betalt og skipet ble frigitt.

Siste video/lyd

Det var stor stemning då cupheltane kom heim til Molde og stadion søndag kveld.
De har litt ulike forutsetninger i jobben. Det er ingen tvil om at Skullerud har mest penger å rutte med. Og Dag Eilev Fagermo har beskyldt Molde for å være en kjøpeklubb, og sagt at suksessen deres er bygd på kapital. Mens Odd har oppnådd resultatene sine ved å utvikle egne spillere. Reporter: Knut Skeie Solberg/Jørn Lien, foto: Lee/Kvitstein, redigering: Syver Gustavo Svensrud.
Molde vant over Odd i årets cupfinale.