Det var natt til torsdag 6. mars at folk i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane våknet opp til stumme telefoner og internett som ikke virket. Over 100.000 mistet tilgang til nødetatene, etter et strømbrudd i Telenors sentral i Ålesund. Også politiet ble rammet. De oppdaget at de ikke hadde summetone, og måtte rute alarmtelefonen til Sogn og Fjordane.
LES OGSÅ:
Får kritikk
Dette er bare ett av flere store sammenbrudd i mobil- og telenettet første halvdel i år, skriver Aftenposten. Telenor og TeliaSonera (NetCom) får nå kritikk fra Post- og teletilsynet for en rekke forhold.
– Slike hendelser sprer usikkerhet og kan i verste fall få konsekvenser for liv og helse, påpeker tilsynet.
Har blitt bedre
Telenor beklager feilene, men mener beredskapen er blitt bedre.
– Ålesund var helt klart en krise. Vi var i ferd med å etablere krisestab, men før vi kom så langt klarte vi å løse feilen, sir teknisk direktør Guttorm Albrigt Hansen i Telenor.
Lærer av hendelsene
– Teknologi vil alltid være sårbart, men vi er opptatt av å lære av hver enkelt hendelse og stadig forbedre våre rutiner, sier kommunikasjonsdirektør Severin Roald i NetCom til avisen.