Hopp til innhold

Slik kan cruise-trafikken skåne miljøet

Geiranger (NRK): Eksos og utslipp fra cruisebåter er et problem både i Geiranger og resten av verden. Nå kan man kanskje være enda et skritt nærmere en løsning.

Cruiseskip og hurtigruteskip i Geiranger

Et velkjent syn - sol, sommer, yrende turisme og eksos fra cruisebåtene. Kanskje utslippene vil forsvinner snart?

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

På årets miljøkonferanse ved navn «Grønn Fjord 2020» i Geiranger er 160 forskere, representanter fra næringslivet og andre miljø-engasjerte sjeler samlet denne uken.

Formålet er å diskutere hvordan man på best mulig måte skal bevare miljøet og sikre «sporløs ferdsel», som ambisiøst nok er arrangørenes visjon.

Da er cruise-turismen et hett tema i Geiranger, ettersom den UNESCO-merkede turistperlen får besøk av hundrevis av cruisebåter hvert år.

Jenny Skagestad

Rådgiver Jenny Skagestad i miljøstiftelsen ZERO tror på flere løsninger som kan gjøre Geiranger mer miljøvennlig.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Senest i fjor ble flytebryggen Seawalk blitt lansert som tiltak for å begrense forurensende utslipp fra de store båtene.

På årets Grønn Fjord-konferanse lanserte rådgiver Jenny Skagestad i miljøstiftelsen ZERO et annet tiltak som kan begrense unødvendige utslipp enda mer.

Landstrøm

– I dag vet vi at cruisebåter som stopper i Oslo, København, Geiranger og mange andre steder har store lokale utslipp, men det fins muligheter for at disse båtene kan koble seg på landstrøm når de ligger til kai, sier Skagestad.

Landstrøm er en ordning der et strømanlegg på land gir fortøyde båter elektrisk kraft.

Dette gjør at området rundt havnen slipper luftforurensninger og støy fordi båtene dermed ikke behøver å la dieselaggregatene gå og dure.

Dessuten reduseres utslippene av klimagasser.

– På sikt vil man kanskje kunne bruke ren norsk vannkraft, slik at man slipper å bruke den forurensende motoren sin, sier Skagestad.

(Saken fortsetter under bildet)

Grønn Fjord 2020

160 deltakere har meldt seg på til årets Grønn Fjord 2020-konferanse. Onsdag var samtlige samlet på Hotel Union i Geiranger.

Foto: Ivar Lid Riise / NRK

Fordel Geiranger

– Er dette teknologi som er mulig å installere i Geiranger i disse dager?

– Ja, løsningen finnes, og er blant annet brukt av Color Line i Oslo. Dette gjør at man slipper utslipp som tilsvarer en hel norsk bydel, og jeg tror Geiranger kan tjene på å innføre en slik løsning.

Skagestad opplyser at det også fins flere miljøvennlige tiltak som kan innføres, og at det skjer mye innefor maritim sektor i disse dager.

– På fjellstrand verft i Hardangerfjorden produseres i disse dager verdens første batteridrevne bilferge som skal være helelektrisk, og begynne å gå neste år mellom Lavik og Oppedal. Her kommer nok fremtiden raskere enn vi tror, sier Skagestad.

Biogasser

Men det er ikke bare innen cruiseturismen Skagestad og ZERO har løsninger på lur. Også kollektivtransporten har et hett potensiale til å redusere utslipp, ifølge rådgiveren.

Møre og Romsdal er et fylke der ferger og busser preger landskapet vårt.

Skagestad oppfordrer alle kommuner som skal planlegge kollektivtransporten sin til å se på muligheter for å produsere biogass - gjerne fra matavfall.

– Dette gjør de i Oslo og i Østfold, og driver flere hundre busser på denne måten. Disse råstoffene har man tilgang til over hele landet.

Hun understreker at klimagassutslipp fra enkeltbiler og busser står for 59 prosent av alle utslippene i transportsektoren.

– Det er svært mye lokal luftforurensning som kan kuttes ved å tenke andre løsninger enn diesel og bensin, sier Skagestad.