Hopp til innhold

Slår tilbake mot knutepunkt-kritikken

Festivalsjef i Moldejazz, Hans-Olav Solli, synes jazzfestivalen gjør mange viktige ting for andre festivaler som ikke får nok oppmerksomhet. – Inntil helt nylig så har alle festivalene vært enige om at det har vært bra at vi har vært et knutepunkt, så dette er nye takter.

Markedssjef Hans Olav Solli

Årets festivalsjef håper at årets Moldejazz skal levere et bedre resultat enn i fjor.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

Kongsberg jazzfestival får 2,5 millioner kroner i offentlig støtte hvert år, mens Moldejazz mottar 11 millioner kroner.

Den store forskjellen er at Moldejazz er en knutepunktfestival. Det betyr at de og 16 andre norske festivaler og festspill får tilskudd fra Kulturdepartementet over statsbudsjettet. De 16 knutepunktfestivalene får til sammen 99 millioner kroner i 2015.

I helga gikk sju andre jazzfestivaler, med festivalsjef i Kongsberg jazzfestival i spissen, ut og ba om like konkurransevilkår.

– Vi slåss om de samme artistene og det samme publikummet som drar til Moldejazz. Det sier seg selv at vi konkurrerer på ulike vilkår, sa leder for Kongsberg jazzfestival, Kai Gustavsen.

– Vært enighet om at det er bra at Molde er knutepunktfestival

Festivalsjef for Moldejazz, Hans-Olav Solli, har ingenting imot at de andre festivalene også skal få mer penger.

– Men inntil helt nylig så har alle festivalene vært enige om at det har vært bra at Moldejazzen har vært et knutepunkt. Vi har vært et forbilde og gjort ting som de har nytt godt av, og mer eller mindre alle de andre jazzfestivalene har vært i Molde for å lære lage festival av oss, så dette er nye takter, sier han.

Solli forstår godt at det kan være vanskelig for de andre festivalene når de ikke har like stor forutsigbarhet og har en post på statsbudsjettet.

– Men vi gjør en viktig jobb i Moldejazz som har lett for å drukne i en slik debatt fordi de andre kanskje ikke vet så godt hva vi gjør. Vi jobber blant annet internasjonalt for norsk jazz gjennom et nettverk av de største festivalene i verden, og fremmer norsk jazz i utlandet.

– Du mener at dere har andre utlegg enn de andre festivalene?

– Ja, helt klart. Vi gjør arbeid som de nyter godt av. Senest i fjor sendte vi over hele vårt beredskap- og sikkerhetsopplegg som vi har jobbet med i flere år, til Kongsberg Jazzfestival som de kunne få bruke som de ville, sier Solli.

Sliter med underskudd

Moldejazz gikk i fjor med underskudd, og også tidligere år har festivalen fått kritikk for å ikke klare å levere overskudd.

– Vi har veldig mange store aktiviteter, og vi har hatt det tøft med å få hjulene til å gå rundt. Vi har ikke minst hatt vær som kan gjøre det vanskelig. Men i år har vi konsentrert oss om store og gode konserter innendørs, så vi har veldig tro på at vi skal reise kjerringa i år, sier han.

Kulturdepartementet er i gang med en gjennomgang av knutepunktordningen og vil komme med forslag til endringer i budsjettproposjonen i 2016.