Vinneren ble «Ålesund – port of friendship». Det ble foreslått av Oluf Hessen, som fikk to gratis billetter til Båtfestivalens konsert med Dance With A Stranger som premie. Slagordet skal brukes i all markedsføring frem mot og under arrangementet 15. – 18. juli 2015.
- Les også:
– Dette slagordet forteller om verdiene til arrangementet, og det inkluderer alle. Vi fikk inn mellom 30 og 40 forslag, men dette var det som skilte seg mest ut. Jeg tror at det blir enkelt å huske «Ålesund – port of friendship», sier prosjektleder for The Tall Ships Races Ålesund Albert Gjørtz.
Skape vennskapsbånd
I sin begrunnelse trekker juryen frem at det valgte slagordet er kort og lett å huske. I tillegg går det rett inn i kjerneverdiene til Sail Training International som arrangerer den årlige regattaen.
Målet med The Tall Ships Races er at unge skal lære seg å seile og at de skal skape vennskapsbånd som varer livet ut. The Tall Ships Races Ålesund 2015 skal skape minner og vennskap ikke bare for mannskapet om bord på skutene, men også for publikum og byens innbyggere, går det frem i en pressemelding fra Ålesund kommune.
I juryen satt festivalsjef for Ålesund Båtfestival, Geir Østensen, Bypatriot Trine Klemetsen, prosjektleder for The Tall Ships Races Ålesund Albert Gjørtz og informasjonssjef Anne Bente Skjellum.
Prislapp på 15 millioner
Tall Ships Race i Ålesund 2015 er et samarbeidsprosjekt mellom Ålesund kommune, Ålesundregionens Havnevesen, Aalesunds Handelsforening og næringslivet i Ålesund og på Sunnmøre. Arrangementet vil koste rundt 15 millioner kroner, og 1,5 million kommer fra Ålesund kommune.