Hopp til innhold

Så enkelt kan ditt bilde havne i Nasjonalmuseet

I utstillinga Byggekunst ved Nasjonalmuseet kan alle få stilt ut sitt bilde. Museet vil skape glede og engasjement for arkitektur, som vi alle forholder oss til.

«Byggekunst. Arkitektursamlingen fra 1830 til i dag» ved Nasjonalmuseet

Utstillingen «Byggekunst. Arkitektursamlingen fra 1830 til i dag» presenterer et utvalg arkitektoniske ideer fra 1830-tallet fram til i dag. Her kan du få stille ut ditt eget byggekunst-bilde.

Foto: Frode Larsen / Nasjonalmuseet

Skjermdump fra instagram av bilder med emneknaggen byggekunst

Hvis man bruker #byggekunst sammen med for eksempel #kontrast eller #fasade blir bildet ditt vist hos Nasjonalmuseet.

Foto: Skjermdump

Tanken bak å inkludere hvermannsen sine foto er å engasjere publikum på en interaktiv måte.

Ved å bruke #byggekunst i sosiale medier kan nettopp ditt bilde av spennende bygninger komme på veggen ved Nasjonalmuseet i Oslo.

Arkitektur de siste 200 år

Beate Orten, fra Ørsta på Sunnmøre, har jobbet med kommunikasjonen rundt denne utstillingen, som tar for seg arkitektur de siste to hundre årene.

Kommunikasjonsrådgiver ved Nasjonalmuseet Beate Orten

Kommunikasjonsrådgiver Beate Orten tror mange av fotografene synes det er spennende å kunne være en del av Byggekunst-installasjonen, og å komme til museet og se sine egne bilder.

Foto: Nasjonalmuseet

– Vi vil skape engasjement og få publikum til å reflektere ved å se på arkitektur med et mer bevisst blikk, forteller Orten.

Hun mener at arkitektur er noe vi alle forholder oss til, og at arkitekturbilder er noe som mange både er glade i å ta – og hente inspirasjon fra.

– Vi ønsker at det skal være en refleksjon bak bildene som blir publisert, forteller Orten.

I tillegg til emneknaggen byggekunst skal man merke bildene sine med #kontrast, #lys, #fasade, #linjer, #materiale, #mønster, #form eller #sted.

Orten sier at emneknaggene som knyttes til bildet uttrykker hvordan fotografen opplever sitt eget arkitekturbilde. Den interaktive installasjonen bidrar også til å skape en levende utstilling og viser hvordan vi i dag kan dele inspirasjon på en enkel og rask måte.

Få mer ut av museumsbesøket

Nina Berre, avdelingsdirektør ved Nasjonalmuseet

Nina Berre, avdelingsdirektør, mener at den interaktive utstillingen gjør at folk flest får mer ut av museumsbesøket.

Foto: Andreas Harvik / Nasjonalmuseet

Byggekunst er den nye faste utstillingen for arkitektur ved Nasjonalmuseet, og materialet er hentet fra Nasjonalmuseets samling, som rommer flere hundre tusen tegninger og gjenstander.

Nina Berre, avdelingsdirektør ved museet, mener det er viktig å inkludere publikum.

– Ved at publikum deltar vil man også få mer ut av utstillingene våre. Når man engasjerer seg lærer man mer, og det vil også gjøre at folk kan få mer og uventet ut av et besøk hos oss, sier Berre.

Skattekista til arkitektene

En av de viktige installasjonene i utstillingen er inspirasjonskista fra det kjente norske arkitektkontoret Bjercke og Eliassen. Rundt denne kista henger drøssevis av nettbrett som viser både publikum og arkitektene sine bilder.

Inspirasjonskista fra det kjente norske arkitektkontoret Bjercke og Eliassen

Inspirasjonskista fra Bjercke og Eliassen inngår i en interaktiv installasjon hvor publikums egne bilder, delt via Instagram, vises sammen med deler av arkitektenes inspirasjonsmateriale.

Foto: Frode Larsen / Nasjonalmuseet

På denne måten vil publikums fotografier sette det historiske materialet inn i nye sammenhenger, og bidra til at innholdet i kisten lever videre.

Kisten inneholder mer enn 1 600 postkort, grafiske trykk og fotografier fra Norge, Skandinavia og Europa. Noen har arkitektene samlet selv, andre fikk de tilsendt fra venner og kolleger.

– Alt det arkitekter etterlater seg i prosessen mot å skape arkitektur har sin egen historie. Det forteller blant annet om tendenser, optimisme og idebygging, forteller Berre, og legger til at denne kunnskapen beriker vår forståelse om den bygde virkeligheten.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL