Det var en gledens dag på Kleven verft i Ulsteinvik i dag, når det ble kjent at de kan få den største kontrakten i verftets historie.
– Det er klart at alle er glade når vi får arbeid. Vi visste at vi hadde arbeid ut i 2017, men det nærmer seg fort. Det var godt å få større perspektiv fremover, sier tillitsvalgt Olav Høydalsvik i Fellesforbundet på Kleven verft.
Malene Liavaag er lettet. Hun har vært veldig spent.
– Jeg får mer tro på skipsnæringen, og at den kommer til å forsette i mange år fremover, selv om det går dårlig for offshorenæringa.
- Les også:
Betryggende for de ansatte
På verftet i Ulsteinvik har det vært en travel dag for kommunikasjonsdirektør Ellen Kvalsund. Telefonen står ikke stille. Alle vil gratulere.
– Det er tøffe tider. Vi føler det vi som alle andre i bransjen, så det å få denne intensjonsavtalen betyr en lang horisont for alle våre ansatte og for underleverandørene våre.
– Vi er veldig stolte
Hurtigruten og Kleven verft i Ulsteinvik har signert ein intensjonsavtale om bygging av inntil fire ekspedisjonsskip. Det første skipet skal stå ferdig sommeren 2018.
Dette er den største investeringen i Hurtigrutens historie. Hvert skip har plass til 600 passasjerer og er spesialtilpasset opplevingsbaserte ekspedisjonsreiser. Det skal også kunne seile langs norskekysten.
– Vi er veldig stolte av at kontrakten endte i Norge, sier Daniel Skjeldam, administrerende direktør i Hurtigruten.
Og stolte er de også på Kleven.
– Nå har vi mye å gjøre fremover og det er betryggende for oss alle, sier Stig Vattøy i utrustningshallen.
– Leverer kvalitet
Kleven har bygget tre skip for Hurtigruten før. Konsernsjef Ståle Rasmussen tror at grunnen til at Kleven ble valgt er at verftet kan levere kvalitet.
– Vi har vunnet frem i en tøff konkurranse på en intensjonsavtale som skal bli til kontrakter i løpet av få måneder, sier Rasmussen.
For Kleven betyr det svært mye å få desse kontraktene, i den tøffe tiden i den maritime næringen. Bygging av skipene betyr arbeid til opp mot 1000 personer, både på verftet og ute blant underleverandørene.
– Dette er jo omstilling i praksis fra olje og gassindustrien som vi er en del av, til andre fartøyssegment, sier konserndirektøren. De starter arbeidet så snart kontraktene er klare i midten av juni.