Fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at norske fiskebåter leverte 2,1 millioner tonn fisk, reker skalldyr og skjell til en samlet verdi av 14,1 milliarder kroner i 2012.
I år startet fiskesesongen 19. januar. Ifølge Trond Remøy i Norges Sildesalgslag har det siden den gang blitt fisket opp nærmere 17.000 tonn lodde utenfor Island, av en totalkvote på ca. 34.000 tonn. I dag er det 22 båter som fisker i denne sonen.
En av disse farkostene er ringnotløperen «Eros», som denne uken har brukt sin jomfrutur til å hale opp loddefisk utenfor islandskysten. Ifølge reder Per Magne Eggesbø vil fartøyet ha hentet opp hele 12.000 tonn med fisk i løpet av 2013.
Full klaff
– Det er alltid spennende å starte et nytt år – særlig nå når vi har en ny hovedbåt på feltet. Det er mange system som skal kjøres inn, og til tross for mye tørrtrening vet man aldri om det vil bli full klaff før fisken kommer om bord, sier Eggesbø.
Og onsdag kveld skjedde det. Pål Cato Reite er skipper på «Eros», og kan fortelle om energiske tilstander da båten hanket inn sin første ladning med lodde onsdag kveld.
Saken fortsetter under bildet
– Vi måtte utsette fisket et par dager på grunn av dårlig vær, men onsdag kveld fikk vi endelig gode nok forhold til å begynne fangsten. Vi kastet ut nota kl. 04.00, og fikk et par hundre tonn med lodde, sier Reite, og legger til at stemningen var svært god blant mannskapet da årets første fangst var sikret.
Skipperen forteller at mannskapet er svært fornøyd med den nye båten, og at det er kjærkomment å jobbe i nye omgivelser for et aldrende mannskap som ikke har opplevd å seile i en ny farkost på over 15 år.
– Kvoten på islandslodde er 540 tonn, og dette fisker vi kjapt opp. Neste steg er å fortsette med lodde- og kolmulefisket i Barentshavet, sier Reite.
Bredt operasjonsfelt
Eros-reder Eggesbø sier han er glad for at den nye hovedbåten har fått en vellykket start på jomfruturen.
– Vi har tørrtrent mye før avreise, men man får aldri endelig bekreftelse før fisken har kommet om bord, sier han.
Båtene må kunne dekke et stort operasjonsfelt. Etter endt loddefiske i islandsonen går turen videre til Barentshavet, og kolmulefiske utenfor Irlands vestkyst. Sild og makrell blir hovedsakelig fanget i Nordsjøen.
– Hvor mye fisker dere av de forskjellige artene?
– Loddefisk er en relativt liten del av virksomheten vår. Kvotene er små, fordi det er rekordmye torsk i Barentshavet som trenger føde. Silda har det derimot vært store kvoter på i mange år, men den er nå nedadgående på grunn av dårlig rekruttering, sier Eggesbø.
Saken fortsetter under bildet
Romslige kvoter
Her i Møre og Romsdal er det hovedsakelig Brødrene Sperre AS og Nils Sperre på Ellingsøya og Norway Pelagic som kjøper fisken.
De foredlede varene blir deretter eksportert til blant annet Japan og Russland, som er blant de største importørene av de havferske matvarene.
Daglig leder Inger Marie Sperre opplyser at firmaet tok imot nesten 47.000 tonn pelagisk fisk i 2012, og omsatte for ca. 1,2 milliarder kroner.
– 26.000 tonn makrell, 14.000 tonn sild og 4.000 tonn rå loddefisk ble produsert ved anlegget i fjor. Det er relativt høye tall, og det er et kvantum vi er fornøyd med, sier Sperre.
Saken fortsetter under bildet
Fullt kjør
Produksjonssjef Karl Erik Ulvestad forteller til NRK at det har vært en knakende god start på 2013. Siden 19. januar har åtte båter levert loddefangsten sin til firmaet på Ellingsøya.
– Vi har allerede fått inn 3.000 tonn med islandslodde, og den har vært stor, flott og fin, så det er rett og slett god sort, sier han, mens en fiskebåt pumper fersk sild inn til anlegget gjennom en tjukk slange.
På en maksimal dag kan produksjonssystemet på Ellingsøya ta inn hele 930 tonn med fisk, og det tar ikke mer enn 3,5 minutt fra fisken ligger fersk i båten til den er renset, pakket og fryst.
– Det er svært hektisk fra januar til mars, men det er slik det skal være. Vi må kjøpe fisken når den er til salgs, og da må vi bare kjøre på, sier Ulvestad.
I dag er det 22 norske båter som per dags dato fisker i sonene rundt Island og Barentshavet. Ni av disse er fra Møre og Romsdal, og kvotene med fisk varierer mellom 200 og 540 tonn fisk per båt.