Hopp til innhold

Sunnmørsredere frykter krisen fra 80-tallet

Havila Shipping A/S i Fosnavåg i Herøy jobber for fullt for å løse de økonomiske utfordringene som følge av krisen i olje- og offshorenæringen. I dag ble det klart at selskapet trenger hjelp fra bankene og mere egenkapital.

Havila Subsea og Seven Havila på fjorden utanfor Stavanger

Havila trenger både utsettelse på betaling av avdrag og ny egenkapital

Foto: Gunnar Larsen

Selskapet varslet i dag børsen om at de har fått i stand en avtale med bankene om å betale mindre i avdrag i tre år fremover. Samtidig må eierne inn med mere egenkapital.

Føre var

Administrerende direktør Njål Sævik sier til NRK at rederiet gjennom høsten 2015 har arbeidet intenst med å få på plass avtaler som skal sikre selskapet i den krevende situasjonen som hele næringen nå er inne i.

– Vi er svært glade for at bankene har gått med på å redusere de årlige avdragene fra 530 millioner kroner til 150 millioner, sier Sævik.

Njål Sævik

Njål Sævik tar grep for å sikre rederiet i en vanskelig periode

Foto: Trond Vestre / NRK

Må ha mere penger også

I tillegg til reduserte avdrag, må Herøy-rederiet har mere egenkapital også og Sævik-familien lover å stille med 102 millioner. Målet er å skaffe til sammen 200 millioner kroner, så nå inviteres både eksisterende og nye aksjonærer til å tegne aksjer.

Tre tøffe år

Njål Sævik som styrer en flåte på 27 skip, innrømmer at 2016, 2017 og kanskje også 2018 blir tøffe år for rederiet. Tre av båtene ligger allerede i opplag og i dag kom også meldingen om at det brasilianske oljeselskapet Petrobas, kansellerer en kontrakt med en av båtene som trolig også bli kalt tilbake og lagt i opplag.

Havila Princess

Havila Princess får ikke fornyet kontrakt med Petrobas i Brasil og kalles trolig hjem for opplag

Foto: Ukjend

Ingen vet nå det lysner

Tusenkronersspørsmålet er når markedet snur. Sævik er klar på at det vet ingen, men han håper det kan skje på slutten av 2017 eller i starten av 2018. Det vil avhenge av oljeprisen.

Derfor må vi rigge oss slik at vi kommer oss gjennom dette som er den tøffeste perioden for forsyningsskipsflåten siden midten av 80-tallet, sier Njål Sævik til NRK.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL