Hopp til innhold

Går med svart for de hjelpeløse

Gjennom klesmerket «Wear Black Project» vil Robin Diallo og Jarvid Gjetøy gi noe tilbake. I samarbeid med Kirkens Nødhjelp håper de å sikre tilgang til rent vann til de som trenger det aller mest.

Wear Black Project

WEAR BLACK PROJECT: Klesmerket Wear Black Project tar sikte på å skape kule klær, samtidig som en del av kjøpesummen skal gå til Kirkens Nødhjelps vannprosjekter.

Foto: PRIVAT

Jarvid Gjetøy

SKAPER: Jarvid Gjetøy er en av merkets skapere.

Foto: PRIVAT

Robin Diallo fra Ålesund og Jarvid Gjetøy fra Eide ville skape et motemerke som ikke bare betydde noe for dem, men også for andre. Det ble til klesmerket «Wear Black Project»​.

Et samarbeid med Kirkens Nødhjelp gjør at når man kjøper et av merkets plagg, skal en del av pengene gå til veldedighetsorganisasjonens vannprosjekter.

– Alle må ha tilgang til vann. På denne måten kan man nå ut til folk som ikke donerer på tradisjonelt vis, men som kan gjøre det gjennom å kjøpe en kul jakke, sier Gjetøy.

Ser positivt på prosjektet

Robin Diallo

SKAPER: Robin Diallo forteller at merket ble til etter en kreativ kveld hjemme hos en av de.

Foto: PRIVAT

Omtrent 780 millioner mennesker i verden står uten tilgang til rent vann, som fører til at mange blir syke. Rent vann er også viktig for at kvinner og barn skal få muligheten til utdanning og arbeid når de ikke må bruke mange timer hver dag på å gå etter rent vann.

Vanligvis får Kirkens Nødhjelp inntekter gjennom vanlige donasjoner og gavekjøp gjennom deres nettsider.

Gunn Inger Røkke Ruud

KIRKENS NØDHJELP: Gunn Inger Røkke Ruud i Kirkens Nødhjelp er positiv til «Wear Black Project».

Foto: PRIVAT

Med samarbeidet med Wear Black Project er det første gang de entrer den kommersielle arenaen gjennom en "Buy-One, Give-One" – avtalemodell.

– Vi snakket med litt forskjellige organisasjoner, men følte at Kirkens Nødhjelp var de beste og mest profesjonelle, forteller Diallo.

Gunn Inger Røkke Ruud i Kirkens Nødhjelp sier de ser positivt på prosjektet.

– Vi har ikke vært involvert i slik gründervirksomhet eller i klesbransjen tidligere. Det er spennende å inngå et slikt type samarbeid, hvor vi kan nå ut til en ny målgruppe. Vi synes det er et interessant prosjekt og ser fram til fortsettelsen av samarbeidet.

Fra ide til handling

Johnny Cash sangen «Man in Black» var en viktig del av starten på prosjektet.

I wear the black for the poor and the beaten down, livin' in the hopeless hungry side of town

Johnny Cash
Johnny Cash

Johnny Cash gjorde seg kjent som 'The Man in Black'. Han har Wear Black Project latt seg inspirere av.

Foto: AP

– Vi liker begge å gå i sorte klær og da vi hørte Johnny Cash' låt, ga det sitatet litt mer mening til det å gå i svart, forteller Gjetøy.

– Vi tøyset litt med at vi skulle skrive sitatet bakpå skinnjakkene våre, men en kveld kjøpte vi inn tusjer og maling, og bare gjorde det, sier Diallo.

– Da vi gikk med jakkene på byen var det flere som kom bort og spurte hvor man kunne få kjøpe disse jakkene. Da tenkte vi at dette var noe vi måtte gå for, forteller Gjetøy.

Hjelp fra amerikansk stjerne

Ray Dalton

Ray Dalton har opplevd stor suksess med superhiten til Macklemore & Ryan Lewis, «Can't Hold Us». Nå er han ambassadør for klesmerket «Wear Black Project».

Foto: PRESSEBILDE

En annen som har engasjert seg i klesmerket og prosjektet er den amerikanske artisten, Ray Dalton.

Han ble kjent med Diallo og Gjetøy gjennom innspillingen av musikkvideoen til Madcons «Don't Worry», og tente umiddelbart på ideen.

– Det de prøver å gjøre er fantastisk. Det er utrolig at så mange er uten vann og det er fint at man kan hjelpe på denne måten. Vi er veldig privilegerte, sier han.