Hopp til innhold

Fjernet stein på fire tonn for å slippe bompenger

Gang etter gang har de gigantiske veisperringene på den rasfarlige veien blitt fjernet. Alt for å unngå en avgift på 21 kroner.

Stein fjernet Statens Vegvesen

VEISPERRING: Jon Trygve Løvik og Halgeir Brudeseth ser at den gigantiske steinen er rullet ut av veibanen.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing/NRK

Hallgeir Brudeseth

VEGVESEN: Halgeir Brudeseth er forundret over at folk orker å fjerne veisperringene.

Foto: Jannicke Farstad / NRK

Noen strekker seg langt for å slippe å betale bompenger på den nye europaveien mellom Ålesund og Åndalsnes.

Veivesenet har lagt ned steiner så tunge som 3–4 tonn for å hindre ferdsel på den gamle, smale og rasfarlige veien, men det er intet hinder for noen gjerrige og nevenyttige sjeler, skriver Åndalsnes Avis som først omtalte saken.

Torsdag ble den gigantiske steinen plassert i veibanen, fredag lå den i grøfta.

– Vi synes ikke noe om det, vi vil ikke ha trafikk på gamleveien. Den er rasfarlig. Men det er en fin turvei og sykkelvei, så vi ønsker at det skal være mulig å komme gjennom her, sier byggeleder i Statens vegvesen, Jon Trygve Løvik.

Frykter liv kan gå tapt

Vegvesenet brukte de største maskinene de eier for å få de gigantiske steinene på plass, og det er uklart hvordan bompengemotstanderne har klart å få de av veien.

– Jeg tror det er en viss demonstrasjon i det også. Jeg kan ikke tro at folk anstrenger seg så mye for å slippe den forholdsvis beskjedne kostnaden det er i akkurat den bompasseringen, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Brudeseth forklarer at veien er smal og svingete og var sett på som en av de verste strekningene på E 136. Vinterstid var det ofte isete og glatt med stor snøskredfare. Sommerstid er risikoen for ras mindre, og veien er sett på som trygg nok til å være turveg for gående og syklende og tilkomstveg for grunneierne som driver skogen.

For å kjøre gjennom tunnelen på europaveien må du betale 21 kroner om du har abonnement og 42 kroner om du ikke har det.

Inntektstapet er imidlertid ikke den største bekymringen.

– Hver bil som kjører gamleveien på Vågstranda, risikerer liv og helse med det. I tillegg til å være farlig, er det også tapte inntekter for oss, sier styreleder i Eksportvegen AS, Roald Fiksdal.

Vil vurdere anmeldelse

Etter å ha satt på plass sperringer, for så å se at de blir fjernet flere ganger, har Vegvesenet besluttet å få på plass permanente bommer og kraftigere sperringer.

– Det er i de fleste sine interesser at vi får stengt av for kjøretøy, sier Brudeseth.

– Når vi har fått mer permanente installasjoner her og skilting, må vi vurdere anmeldelse hvis det blir ødelagt, legger Løvik til.