Hopp til innhold

Fiskere redda etter en time i sjøen

Sju fiskere ble reddet i dramatisk forlis utenfor kysten av Møre og Romsdal i dag tidlig. Fiskebåten Ramnfjord gikk på et skjær i det som regnes som kystens farligste farvann.

Ramnfjord

Havaristen ligger på Hakaskjæret på Hustadvika. Kystverket har nå tatt over ansvaret for båten.

Foto: Sundt Flyers

Alle de sju om bord er reddet i land etter at snurperen Ramnfjord fra Averøy gikk på Hakaskjæret ved Hustadvika klokka 0450 torsdag morgen.

Video Mannskapet på Ramnfjord blir reddet av helikopter

Havaristen filmet fra redningsskøyta.

Video Ramnfjord filma frå redningsskøyta

Mannskapet på Ramnfjord blir reddet av helikopter.

Ifølge Hovedredningssentralen på Sola havnet to av mannskapet i sjøen etter forliset. De to ble reddet opp av sjøen etter en time av fartøyet Acergy Viking.

Fem av mannskapet kom seg opp på et skjær, og ble plukket opp av et redningshelikopter fra Ørlandet.

Ifølge hovedredningssentralen på Sola blåste det frisk bris i området da Ramnfjord gikk på skjæret.

Ramnfjord

Ramnfjord ligger med kraftig slagside på Hakaskjæret på Hustadvika

Foto: Sundt Flyers

Mindre skader

Ifølge Hovedredningssentralen har mannskapet på snurperen pådratt seg mindre skader.

–Det er snakk om en del mindre kutt og slagskader, samtidig som noen har fått dieselsøl på seg. Alle er fraktet til sjukehuset i Kristiansund, der de får oppfølging, sier redningsleder ved Hovedredningssentralen på Sola, Owe Frøland.

Båten ligger nå med slagside rett ved et sjær på Hustadvika. Redningsskøyta Sund Flyers ligger ved havaristen.

Kystverket har nå overtatt ansvaret for båten, og skal i løpet av formiddagen vurdere farene for forurensing fra båten.

Ikke fare for totalhavari

Ramnfjord

Det blåser frisk bris i området hvor havaristen ligger.

Foto: Sundt Flyers

Ifølge redningsskøyta er det ikke umiddelbar fare for at båten skal gå ned.

–Båten ligger på et grunt område, og vi kan ikke se noe umiddelbar fare for at den går ned, sier skipper på redningsskøyta Sundt Flyer, Thomas Sørø Olsen.

–Eneste usikkerhetsmomentet er om båten sklir av skjæret ved flo sjø. Men vi skal holde båten under oppsikt de nærmeste timene, sier Sørø Olsen.