Hopp til innhold

Denne e-posten er IKKE fra Danske Bank

Mange kunder får mandag falske e-poster fra Danske Bank. Formålet med disse e-postene er å lokke personlige opplysninger ut av bankkunder og kortholdere.

Falske e-poster fra Danske Bank

Danske bank advarer mot e-poster hvor svindlere nå utgir seg for å være Danske Bank.

Foto: Skjermdump

Stian Arnesen

Kommunikasjonssjef i Danske Bank, Sitan Arnesen, sier at slike falske e-poster blir stadig vanligere.

Foto: Ingrid Blåsmo Aronsen / NRK

På sine nettsider har Danske Bank opplyst om de falske e-postene og ber kunder om å ikke svare eller klikke på noen av lenkene.

– Dessverre er det slik at vi i likhet med andre norske banker blir utsatt for såkalte phishing mailer. I det siste har vi sett at det har i vårt navn blitt sendt ut en rekke slike e-poster, sier kommunikasjonssjef hos Danske Bank, Stian Arnesen.

En såkalt phishing-mail er en e-post som utgir seg for å være fra for eksempel en stor bank. I realiteten er det en falsk e-post som jakter på at kunden skal svare med en form for personopplysning eller kortopplysning.

– Etterspør ikke personlig informasjon per e-post

Arnesen sier at de nå gjør alt de kan for å få stengt lenkene som sirkuleres i de falske e-postene hvor svindlere vil prøve å få tak i personlige opplysninger.

– Hverken vi eller andre norske banker vil etterspørre slike opplysninger per e-post, sier han.

«Vanlig» form for svindel

E-poster hvor kunder oppfordres til å utføre en aktiv handling, eller klikke seg videre på en lenke, er blitt vanligere sier Arnesen.

– Dessverre så er det slik at denne typen e-poster er blitt ganske vanlig i bankhverdagen i 2014. Dersom man har vært for kjapp, og kanskje trykket på en lenke i disse e-postene og lagt igjen opplysninger, så er det viktig å ta kontakt med banken sin, sier Arnesen.

Men Arnesen sier at de fleste kundene deres ikke lar seg lure av slike e-poster.

– Det vi ser er at de fleste som kontakter oss gjør det for å si ifra til oss om at de har fått slike e-poster. Alle henvendelsene vi har fått mandag har vært fra kunder som enten har villet varsle om at de har fått en falsk e-post, eller som har lurt på hva de skal gjøre med e-posten, sier han.

Oppfordrer til forsiktighet

Arnesen sier at forbrukerne må utvise godt nettvett.

– Man må lese godt gjennom ting før man trykker på lenker man får tilsendt. I den digitale hverdagen i 2014 så bør man tenke seg om en ekstra gang, sier han.

Hvis du har avslørt dine kortdetaljer når du Danske Bank på telefonnummer 08540.