Nettselskapene anslår at kostnadene ender på rundt 93 millioner kroner, skriver NVE i en pressemelding onsdag. Beredskap koster, mener vassdrags- og energidirektør Per Sanderud.
– God beredskap er viktig for å forebygge omfang og varighet av strømbrudd. Beredskap koster, men NVEs erfaringsrapport om ekstremværet Ivar viser at også kostnadene knyttet til utfall er store, sier Sanderud.
Jobber med forebygging
Kostnadene fra uværene «Hilde» og «Ivar» totalt ender på rundt 149 millioner.
– Det er viktig at selskapene jobber for å forebygge strømbrudd, sier Sanderud.
I tillegg til kostnader knyttet til reparasjon og gjenoppretting, er nettselskapene pålagt å betale for ikke-levert energi og gi kompensasjon til kunder som er uten strøm i over 12 timer.
TrønderEnergi Nett med størst tap
Det er TrønderEnergi Nett som forventer de høyeste utgiftene. De må betale rundt 25 millioner kroner for ikke levert strøm, og 10 millioner kroner til de som var uten strøm i over 12 timer. I sum ser «Ivar» ut til å koste TrønderEnergi over 46 millioner kroner.
- Les også:
- Les også:
Sanderud understreker videre at det er viktig å ha nok personell og materiell tilgjengelig til sikker og effektiv gjenoppretting, også ved omfattende hendelser. Samtidig er god informasjonsberedskap og krisekommunikasjon viktig.
Av kundene som ble berørt av ekstremværet Ivar, fikk over 30 000 kunder strømmen tilbake på under en time. Nesten 81 000 kunder opplevde avbrudd som varte mer enn en time, og over 29 000 kunder opplevde avbrudd som varte ut over 12 timer.
- Les også:
Ekstremværet «Ivar» viste krefter, og denne lastebilen (bilde under) veltet nesten to ganger på vei over Rundebrua i Herøy kommune på Sunnmøre.