Hopp til innhold

Dette vil NHO prioritere fremover

Næringslivets Hovedorganisasjon skal torsdag morgen presentere sine prioriterte veistrekninger for Nasjonal Transport Plan fra 2018–2029.

NHOs priroteringer til 2030 for Møre og Romsdal

NHO presenterer torsdag sine krav til den nasjonale transportplanen.

Foto: Kilde: Statens kartverk, Design: Hyper

Det er liten tvil om hva som hastar mest her i Møre og Romsdal, ifølge regiondirektør Torill Ytreberg.

Torill Ytreberg

Torill Ytreberg er regiondirektør i NHO.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Det er å få på plass fjordkryssingene i fylket, sier Ytreberg.

Det vil si:

  • E-39 Hareid Fastlandssamband (Hafast) mellom Søre Sunnmøre og Ålesund
  • E-39 Møreaksen mellom Ålesund og Molde
  • E-39 Halsafjorden

Andre viktige prioriteringer er ifølge NHO: Rv 70 Tingvoll- Meisingset, E-39 Betna-Stormyra og ikke minst E-136 Romsdalen.

– Vi ser for oss at Møreaksen starter opp i 2018 og Hafast i 2020, sier Ytreberg.

Ifølge NHO er det her nøkkelen ligger til å bygge nye, store kommuner i Møre og Romsdal. Reisetiden internt i fylket og langs kysten blir kraftig redusert.

NHO anbefaler også at bypakkene prioriteres for å løse trafikk problemene inn og ut av byene i Møre og Romsdal.

Nasjonalt ønsker NHO at Stortinget årlig bevilger 65 milliarder kroner til samferdsel, som er en økning på hele 73 %.