Det er liten tvil om hva som hastar mest her i Møre og Romsdal, ifølge regiondirektør Torill Ytreberg.
– Det er å få på plass fjordkryssingene i fylket, sier Ytreberg.
Det vil si:
- E-39 Hareid Fastlandssamband (Hafast) mellom Søre Sunnmøre og Ålesund
- E-39 Møreaksen mellom Ålesund og Molde
- E-39 Halsafjorden
Andre viktige prioriteringer er ifølge NHO: Rv 70 Tingvoll- Meisingset, E-39 Betna-Stormyra og ikke minst E-136 Romsdalen.
– Vi ser for oss at Møreaksen starter opp i 2018 og Hafast i 2020, sier Ytreberg.
Ifølge NHO er det her nøkkelen ligger til å bygge nye, store kommuner i Møre og Romsdal. Reisetiden internt i fylket og langs kysten blir kraftig redusert.
- Les også:
NHO anbefaler også at bypakkene prioriteres for å løse trafikk problemene inn og ut av byene i Møre og Romsdal.
Nasjonalt ønsker NHO at Stortinget årlig bevilger 65 milliarder kroner til samferdsel, som er en økning på hele 73 %.