Rådmannen i Ålesund la i forrige uke frem forslag til en revidert bypakke for Ålesund.
Alternativ 1
De første alternativet er en bypakke uten Brosundtunnel og uten strekningen Nørvasund-sentrum med to bomsnitt. Alternativ en har to bommer på Lerstadvegen vest og på Borgundvegen mellom krysset på Borgundfjordvegen og Hatlaåstunnelen. I tillegg vil det være en bom i sentrum øst for Brosundet i Keiser Wiilhelmsgate og Notenesgata ved Rådhuskvartalet.
Bommene skal ikke belaste gjennomgangstrafikken på E39 og det skal gjøre det mulig å kjøre ut av kommunene Giske og Sula uten å måtte betale bompenger. I tillegg kan man kjøre fra Ellingsøya uten å passere en bom. Denne har en prislapp på 2,6 milliarder.
Alternativ 2
Det andre alternativet er en bypakke uten Brosundtunnel og uten strekningen Nørvasund-sentrum, men med to mindre tiltak på E39 ved Myrland og på fylkesveg 60 mellom Blindheim og Flisnes. I tillegg til bommene i det første alternativet er det bom på veiene øst og sør for Moa. Gjennomfartstrafikken på E39 unntas fra bompengeinnkreving ved at de som passerer begge bommene i snitt C innen et gitt tidsrom, slipper å betale.
Det andre forslaget innebærer fire ekstra bomstasjoner på E136/E39 i Brusdalen, på gamle Brusdalsveg, på E39 før eller etter Blindheimstunnelen og på fylkesvei 391 ved Myrabakken.
På samme måte som i det første alternativet ivaretar denne løsningen fri gjennomkjøring på E39, og imøtekommer nabokommunene Giske, Sula og Sykkylven på samme måte. Forskjellen er at reisende fra øst og sør som skal til Moaområdet også blir belastet med bompenger.
Dette alternativet har en prislapp på 2,9 milliarder.
Dette inkluderer pakkene
I begge de foreslåtte pakkene ligger det inne firefeltsvei mellom Moa og Høgskolen i Ålesund, kollektivknutepunkt på høgskolen og sykehuset, Brosundbro, ny gate i forlengelsen av Keiser Wilhelmsgate og kollektivterminal. I tillegg ligger det inne tiltak for fremkommelighet for buss, gående og syklende og trafikksikkerhet og byplanlegging. Dette koster 2,6 milliarder kroner. Ny gate i sentrum med ny bro over Brosundet og ny kollektivterminal er starten på utvikling av sørsideplanen som ble vedtatt i vinter.
I alternativ to kommer kostnadene for sanering av kryss på fylkesvei 60 mellom Flisnes og Blindheim. Hovedformålet med planen er sanering av kryss, tilrettelegging for gående og syklende samt kollektivtrafikk. Det er regulert rundkjøring ved Blindheimshallen og midtdeler på fylkesvegen.
I tillegg ligger det i dette alternativet trafikksikkerhetstiltak med påkjæringsrampe ved Myrland for å bedre påkjøringsmulighetene og fjerne et farlig punkt.
Dette alternativet er derfor 300 millioner kroner dyrere.
Det ligger fortsatt innen en timeregel i begge forslagene som innebærer at en ved passering av en bom har fri passering av alle andre bommer innen en time.
Alternativ en har en statlig andel på 19 prosent, mens alternativ to har en statlig andel på 17 prosent. Dette er mindre enn det som lå inne i forrige runde. Statens vegvesen har sett på bompengepotensialet ved de ulike alternativene. Ved å forutsette samme finansiering fra kommune og fylkeskommune som før, med fem prosent hver, i tillegg til en statlig andel på 19 og 17 prosent, er begge alternativene gjennomførbare når det gjelder bompengeinnkreving i maksimum 15 år, står det i innstillingen til rådmannen.
Veien videre:
- 5. november: Revidert bypakke behandles i bystyret i Ålesund
- Saken sendes så over til Statens vegvesen som utarbeider faglig grunnlag/bompengeutredning.
- Vegvesenet sender over faglig grunnlag til Vegdirektoratet
- Vegdirektoratet bruker ca. en måned på å kvalitetssikre det faglige grunnlaget
- Februar 2016: Faglig grunnlag sendes tilbake til vegvesenet som sender over til lokalpolitisk behandling
- Mars 2016: Bystyret behandler byparken med faglig grunnlag
- April 2016: Fylkestinget behandler bypakken med faglig grunnlag. Saken sendes tilbake til vegvesenet som sender det videre til Vegdirektoratet
- Vegdirektoratet starter kvalitetssikringsprosessen. Dette tar 5–6 måneder før de sender saken over til Samferdselsdepartementet.
- Samferdselsdepartementet utarbeider en Stortingsproposisjon og fremmer saken for Stortinget
- Våren 2017: Stortinget vedtar bompengesaken.