Tidlig i vinter bestemte det lokale utviklingsselskapet til Åndalsnes og Rauma, Nordveggen, seg for at fjellpartiet Mannen skulle bli ett av de tjue turmålene kommunen skulle satse på.
– Over 900 besøkende har tatt turen opp på Mannen, sier Siv Lisbeth Krogset som er turmålansvarlig i Nordveggen.
– Og etter at skredfaren ble kjent har der vært enda flere enn vanlig.
Da nyheten kom i forrige uke om at fjellpartiet Mannen ville rase, bestemte selskapet seg for å dra nytte av situasjonen.
Har stilt i turmåls-genser
Noen har kanskje lagt merke til at ordfører i Rauma, Lars Olav Hustad, på flere pressekonferanser har hatt på seg en grå genser med blå krage – Rauma genseren. Det er ikke tilfeldig.
For da Presse-Norge flyttet fokuset sitt til Rauma, sendte Krogset ordføreren en SMS og ba han stille i nettopp denne genseren.
– Det var jo for å vise den frem. Og det svarte han ja til med en gang, sier hun og legger til at hun synes ordføreren er en flott ambassadør for kommunen.
Dermed reiste Krogset ned på butikken Friluftslek i Åndalsnes sentrum.
– Turmålansvarlig kom inn her og tok med seg en genser. Den fikk hun tredd på ordføreren, humrer Svein Gunnar Rydjord som jobber i butikken.
Må ha gått ti turer
Men det er ikke bare bare å få kjøpt Rauma-genseren. For å få lov til å bestille den må man vise frem klippekort med bevis for at man har gått ti av turmålene kommunen tilbyr.
– Har ordføreren gjort det?
– Ordføreren har nok ikke levert inn klippekortet sitt, men han er en sprek kar, sier Krogset.
Hun tviler på at ordføreren har rukket å ta alle turene som skal til for å eie en slik genser. Men hun har ikke rukket å sjekke om servicetorget i kommunen har fått inn flere klippekort de siste dagene. Dette vil ikke ordføreren selv kommentere til NRK.
– Men han har heller ikke fått genseren, han har bare fått lånt den, smiler Krogset.
– Må være lov med litt reklame
Situasjonen rundt fjellpartiet Mannen er fortsatt uavklart, og de 11 som er evakuerte vet ikke når de kan få vende tilbake til hjemmene sine. Kommunen forbereder seg på at situasjonen kan bli langvarig.
– Er det da riktig å bruke situasjonen til å drive reklame?
– Vi skor oss ikke på dette. Det er bare for å vise frem hva Rauma har å tilby, sier Krogset.
– Jeg tjener ikke noen penger på denne genseren. Den selger vi til innkjøpspris til de som har gått turene.
Hun mener det må være greit å drive litt reklame i en slik situasjon.
Reiselivssjef i Rauma, Hilde Gråberg Bakke har også sagt til NRK at skredfaren ved mannen har gitt kommunen en fantastisk markedsføring.
– Vi har opplevd en stor økning i tallet på folk som tar kontakt med kontoret vårt i Åndalsnes. Svært mange ønsker å høre historia om Mannen og vite mer om hvordan det går med han.
Har merket Mannen- effekten
Rydjord på fjellutstyrsbutikken har selv merket at Mannen-effekten har hatt innvirkning på omsetningen.
– Forrige uke, onsdag kveld, begynte det å tikke inn veldig mange bestillinger.
Det var samme dag som Rauma kommune varslet at skredet ville bli større enn først antatt, og bestemte seg for å stenge jernbanelinjen og evakuere de fastboende.
– Vi hadde ingen kampanje gående eller noe som skulle tilsi en økning, sier Rydjord.
Han gikk inn på analyseverktøyet til Google, Google Analytics, for å se hvor trafikken kom fra.
– Det var fra folk som hadde googlet på «Mannen», «Rauma» og «Romsdalen» og så har de funnet butikken gjennom søket, og plutselig begynt å handle.
Mannen er den store snakkisen
Den enorme oppmerksomheten Mannen har fått overrasker Rydjord. Selv om Mannen har vært den store snakkisen også på Åndalsnes den siste uka, mener han media har overdrevet situasjonen.
– Det vi har snakket mest om er nok hvor artig det er å se hvordan media har tatt helt av.
Krogset er enig i at fjellpartiet har vært den store snakkisen.
– Det har vært mye prat om det. Både fleiping og litt artigheter rundt det, men også et stort alvor.
Nå føler hun situasjonen er trygg for alle involverte.
– Folk er evakuert, så vi håper egentlig bare at mannen skal rase slik at vi kan gå videre. Spesielt for dem som bor der, sier hun.