Ålesund har i alle år hatt jumboplassen over sykkelbyene, og det ser ikke ut som det er noen tegn til bedring.
Informasjonssjef, Hulda Tronstad, i Syklistenes landsforbund tror ikke at Ålesund tar mangelen på sykkelveier på alvor.
– Det bør være foruroligende for Ålesund at de nok en gang ligger sist, sier Tronstad.
Lillestrøm troner kåringen for fjerde året på rad.
– Viktig for norske byer
Undersøkelsen «Syklist i egen by» har målt hva syklistene opplever når de sykler. Hvor trygge de følger seg og hvordan de opplever forholdene som syklist ute i gatene. Både når det gjelder infrastruktur, veivedlikehold og parkeringsplasser.
– Undersøkelsen gir en viktig pekepinn til norske byer hva de bør jobbe med i årene som kommer, sier Tronstad.
- Nederst i artikkelen finner du resten av resultatene.
Sykler hver dag
Hilde Mjelde Mork sykler til og fra jobb i Ålesund sentrum hver dag, og det har hun gjort i fem år.
Hun tror at hele trafikksituasjonen ikke er god nok, og at både bilister, syklister og andre myke trafikanter sliter når mange skal samme sted til samme tid.
– Jeg tror også at mange syklister er misfornøyde fordi det er mangel på god kultur på veiene. Altfor mange konkurrerer på samme veien, mener Mjelde Mork.
(Saken fortsetter under videoen)
For mye trafikk
Hun sykler 16 kilometer til og fra jobb hver eneste dag, og det på den mest trafikkerte strekningen i Ålesund. Selv mener hun at trafikkbildet er det samme nå som for fem år siden.
Mange velger å sykle på fortauet, men det tør ikke Mjelde Mork.
– Skal du sykle raskere enn vanlig gangfart bør du ikke sykle på fortauet. Da setter du de gående i fare, mener hun.
- Les også:
Den eneste løsningen er ifølge henne å bygge nok sykkelveier. Det vil nemlig føre til at flere parkerer bilen, og heller tar sykkelen fatt.
– Vi vil få mindre trafikk, og de som sykler vil få bedre helse.
Selv sier hun at det tar lengre tid for henne å ta bussen fra Vegsund til Ålesund sentrum enn å sykle.
Ikke nok sykkelveier
Tronstad i Syklistenes landsforbund mener at politikerne i Ålesund bør sette seg ned sammen med syklistene når de planlegger veier.
– Politikerne bør redusere biltrafikken i sentrum. Det er et billig og effektivt virkemiddel.
Hun mener at det bør tenkes bedre gjennom hvordan byen skal se ut.
– Det er noe bedre på omkringliggende veier, men i bykjernen er det ikke bra, sier informasjonssjefen.
Sykkelveier i horisonten
Bypakken har lenge vært et omsnakket tema i Ålesund. Der er det planlagt flere gang-, sykkel- og miljøtiltak på strekningene Moa-Lerstad og Lerstad-Ålesund. Men det vil ikke skje med det samme.
Fungerende ordfører i kommunen, Geir Stenset, syns det er dumt at de igjen er på bunn. Men selv syns han ikke at sykkelforholdene er for dårlige.
– Hvis sykkelforholdene i Ålesund er elendige må det være veldig bra ellers i landet, sier han.
«Sykkelbyen Ålesund»
Steinset forteller at han har syklet den 11 kilometers lange strekningen fra Moa til Ålesund sentrum, og mener at det gikk radig uten de store hindringene.
– Men det bør forbedres, og det skal det også, men det er flere andre veiprosjekt som står foran i køa.
- Les også:
En tunnel med prislapp på tre milliarder mellom Moa og Lerstad er blant prosjektene som skal bygges først.
Før Bypakken ble lansert ble det utarbeidet omfattende planer for sykkelbyen Ålesund. Men hele dette prosjektet ble altså satt på vent inntil alle vedtak i forbindelse med «bypakken» er vedtatt.
Som ledd i Bypakken er følgende sykkeltiltak foreslått prioritert:
- Nye sykkelfelt i sentrum fra Posthuskrysset til Waterfront Hotell via ny bru over Brosundet.
- Sykkel- og kollektivtilrettelegging på Borgundvegen gjennom Volsdalen.
- Høgstandard parallell gangveg og sykkelveg gjennom Lerstad fra Moa til Meny Lerstad.
- Sjøpromenade med sykkeldel fra Volsdalsvågen til Meierikaia (som 1. del av hovedvegutbygging på samme strekning).
- Miljølokk i Volsdalen med nye vest-øst og nord-sør forbindelser.
- Gode sykkelløsninger vil også inngå i utvikling av kollektivknutepunktene omkring Sykehuset på Åse og Høgskolen / Campus - Ålesund.
2500 deltakere
«Syklist i egen by 2014» tar for blant annet for seg spørsmål om standarden på sykkelveiene, hvordan parkeringsforholdene for sykkel er, vedlikehold både sommer og vinter og hvor trygge syklistene føler seg når de sykler.
Dette er fjerde gang undersøkelsen gjennomføres. Om lag 2500 syklister deltok i undersøkelsen i 2014.