Hopp til innhold

– Vi vil slite med bunnlinja i år også

Moldejazz ønsket seg et overskudd på 1,5 millioner etter årets festival. – Det klarer vi ikke, opplyser festivalledelsen lørdag. Også i år vil de slite med å få overskudd.

Hans-Olav Solli

Lørdag innrømmer festivalsjef for Moldejazz, Hans-Olav Solli og resten av styret i Moldejazz at de også i år vil slite med å gå i pluss.

Foto: Yngve Hustad Reite / NRK

Ledelsen i Moldejazz

Styreleder Torgeir Dahl, festivalsjef Hans-Olav Solli, og nestleder Jonny Loen informerte pressen om situasjonen lørdag.

Foto: Yngve Hustad Reite / NRK

– Dere er kjent med at økonomien har vært krevende. Vi har hatt stang ut på noen av festivalene, sier styreleder i Moldejazz, Torgeir Dahl.

Den 55. Moldejazzen er inne i sin siste dag. Festivalen har lenge slitt med økonomien, og 2014 ble et katastrofalt dårlig år med et underskudd på 3,7 millioner kroner. I år trengte festivalen å få publikum til å strømme til de to store utekonsertene på Romsdalsmuseet. Men publikumshordene dukket ikke opp. Det hjalp ikke at det ene trekkplasteret, D'Angelo, kansellerte like før han skulle vært på scenen fredag kveld.

Lørdag må festivalledelsen innrømme at de også i år vil slite med å få regnskapet i balanse.

– Vi vil nok slite kraftig også i år på bunnlinja. Og jeg tror vi må erkjenne at det skal bli mer enn krevende nok å få balanse i dette regnskapet, sier Dahl.

Romsdalsmuseet skulle skaffe overskuddet

Alt i alt tror festivalledelsen at de vil ha solgt 20.000 billetter når festivalen er over.

Dahl sier at de har hatt en god måloppnåelse på det som er kjerneproduktet til jazzen.

– Kjernefestivalen har levert veldig godt, både kunstnerisk og økonomisk. Så totalen på alt, bortsett fra Romsdalsmuseet, har vært positive avvik både på billettsalg og på restaurantsalg. Hadde vi bare hatt den delen hadde dette sett svært bra ut, sier han.

Men konsertene på Romsdalsmuseet fører til hodebry for arrangørene. Hverken torsdagens konsert med Robert Plant og Gregory Porter, eller fredagens konsert som skulle ha inneholdt både med Veronica Maggio og D'Angelo, ble så populær som de hadde håpet på.

De to viktige formålene med utekonsertene har vært å gi overskudd på de store arrangementene for å bidra til å finansiere de smalere delene av festivalen, i tillegg til å trekke et publikum som ikke nødvendigvis drar for å se jazzprogrammet alene.

– Men i år, og kanskje i flere år tilbake nå, så har vi ikke greid å oppnå de målsettingene, sier Dahl.

– Romsdalsmuseet har bare ikke svart til forventningene.

– Dette er ikke bærekraftig

Med det som ser ut til å bli nok et dårlig år økonomisk for Moldejazz så sier festivalledelsen at de må se nærmere på modellen som de har styrt etter.

– Denne modellen her er ikke bærekraftig. Vi drar ikke nok publikum til å forsvare det honorarnivået som er på artistene som vi kan stå inne for, sier Dahl.

Å ha de store konsertene utendørs medfører for stor risiko.

– Det kan vi ikke gjøre fremover. Vi har ikke den risikokapitalen lenger som gjør at vi kan ta sjanser.

Nå vil styret jobbe med å finne alternativer til Romsdalsmuseet. Dahl trekker lørdag frem Alexandraparken som tar 2500 personer, som et alternativ til å prøve å få 10.000 til Romsdalsmuseet.

– Vi må nok se etter alternativer for å ha folkefesten intakt.

Har dere gamblet med hele økonomien til Moldejazz når dere har satset på Romsdalsmuseet?

– Vi har trodd at det var en bevisst vurdering av risikoen. Men i år har det ikke bare vært stang ut, men veldig langt fra det vi trodde vi skulle klare å etablere av publikum.