Om en uke arrangeres den første semifinalen i Eurovision Song Contest (ESC) 2015, og allerede i dag setter den norske delegasjonen seg på flyet til Wien.
Der venter en uke med prøver og intervjuer før Mørland & Debrah Scarlett inntar scenen i andre semifinale, torsdag 21. mai.
Og den norske delegasjonen har god grunn til å koste på seg et smil før de reiser. Siden «A Monster Like Me»
, har låten klatret både på de internasjonale bettinglistene og hos fankåringer verden over.– Det er veldig gøy og inspirerende at det er så mange som tar låten til seg og skjønner hva vi prøver å få til, sier Kjetil Mørland.
– ESC er mer enn bare en konkurranse. Da vi deltok i norsk MGP fokuserte vi mer på å få vist oss frem til hele Norge, enn på å vinne. Nå får vi vise oss frem for hele verden, det er kjempespennende.
- LES:
Populær blant ESC-fansen
I ukene før Eurovision Song Contest arrangeres en rekke eventer, konserter og avstemninger for å gire opp stemningen før selve konkurransen starter. Amsterdam og London har vært vertsbyer for to store konserter, der også Mørland & Debrah Scarlett har opptrådt.
Og jobbingen har gitt resultater. Da de offisielle MGP-fanklubbene i helgen avsluttet sin årlige avstemning over beste låt, endte Norge på en respektabel fjerdeplass. Duoen topper flere andre fanavstemninger, og i den tyske TV-kanalen ARDs versjon av «Adresse Wien» var det Norge som gikk ut med flagget til topps.
For øyeblikket ligger låten på sjetteplass hos internasjonale bookmakere.
I millionklubben
For en drøy uke siden nådde «A Monster Like Me» en million avspillinger på Spotify, noe bare tre andre av årets ESC-låter har klart.
Selv er Mørland usikker på hvor viktig streaming og promotering er for utfallet av konkurransen.
– Det virker som om landene kjører forskjellige strategier. Sverige har sendt Måns ut på en kjempeoffensiv, med et stort apparat i ryggen. Vi har ikke de samme mulighetene, men har konsentrert oss mer om det som skjer på nett med bloggere og i sosiale medier.
– Vi prøver å svare fans på så ofte vi kan, og det virker som om det har gitt bra uttelling. Så gjenstår det å se hvor mye dette har å si. Personlig tror jeg 95 prosent har å gjøre med de tre minuttene du har på TV.
200 millioner
Onsdag har Mørland & Debrah Scarlett sin første sceneprøve i Wiener Stadhalle.
– Alle snakker om de 200 millioner TV-seerne. Det blir nesten uvirkelig, men om det er en eller 200 millioner seere gjør liten forskjell for oss. Vi klarte å opptre for 1,5 millioner i Norge, da klarer vi 200 også, avslutter Kjetil Mørland.
- LES: