Hopp til innhold

Til Wien med vind i seilene

GARDERMOEN (NRK): Mørland & Debrah Scarlett reiser til Eurovision Song Contest med stadig økende popularitet hos fans og bookmakere.

Mørland & Debrah Scarlett før avreise til Eurovision Song Contest i Wien.

KAN DE VINNE I WIEN? Mørland & Debrah Scarlett var spente før avreise til Eurovision Song Contest i Wien.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Om en uke arrangeres den første semifinalen i Eurovision Song Contest (ESC) 2015, og allerede i dag setter den norske delegasjonen seg på flyet til Wien.

Der venter en uke med prøver og intervjuer før Mørland & Debrah Scarlett inntar scenen i andre semifinale, torsdag 21. mai.

Og den norske delegasjonen har god grunn til å koste på seg et smil før de reiser. Siden «A Monster Like Me» gikk av med seieren i norsk MGP , har låten klatret både på de internasjonale bettinglistene og hos fankåringer verden over.

– Det er veldig gøy og inspirerende at det er så mange som tar låten til seg og skjønner hva vi prøver å få til, sier Kjetil Mørland.

– ESC er mer enn bare en konkurranse. Da vi deltok i norsk MGP fokuserte vi mer på å få vist oss frem til hele Norge, enn på å vinne. Nå får vi vise oss frem for hele verden, det er kjempespennende.

Populær blant ESC-fansen

I ukene før Eurovision Song Contest arrangeres en rekke eventer, konserter og avstemninger for å gire opp stemningen før selve konkurransen starter. Amsterdam og London har vært vertsbyer for to store konserter, der også Mørland & Debrah Scarlett har opptrådt.

Og jobbingen har gitt resultater. Da de offisielle MGP-fanklubbene i helgen avsluttet sin årlige avstemning over beste låt, endte Norge på en respektabel fjerdeplass. Duoen topper flere andre fanavstemninger, og i den tyske TV-kanalen ARDs versjon av «Adresse Wien» var det Norge som gikk ut med flagget til topps.

For øyeblikket ligger låten på sjetteplass hos internasjonale bookmakere.

Laster Twitter-innhold

I millionklubben

For en drøy uke siden nådde «A Monster Like Me» en million avspillinger på Spotify, noe bare tre andre av årets ESC-låter har klart.

Selv er Mørland usikker på hvor viktig streaming og promotering er for utfallet av konkurransen.

– Det virker som om landene kjører forskjellige strategier. Sverige har sendt Måns ut på en kjempeoffensiv, med et stort apparat i ryggen. Vi har ikke de samme mulighetene, men har konsentrert oss mer om det som skjer på nett med bloggere og i sosiale medier.

– Vi prøver å svare fans på så ofte vi kan, og det virker som om det har gitt bra uttelling. Så gjenstår det å se hvor mye dette har å si. Personlig tror jeg 95 prosent har å gjøre med de tre minuttene du har på TV.

Mørland & Debrah Scarlett med kor

Med til Wien tar de Mørland & Debrah Scarlett fire korister; Bjørnar Reime Erlandsen, Julie Lillehaug Kaasa, May Kristin Kaspersen og Håvard Gryting. Denne uken har de hatt øvinger på Marienlyst i Oslo.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

200 millioner

Onsdag har Mørland & Debrah Scarlett sin første sceneprøve i Wiener Stadhalle.

– Alle snakker om de 200 millioner TV-seerne. Det blir nesten uvirkelig, men om det er en eller 200 millioner seere gjør liten forskjell for oss. Vi klarte å opptre for 1,5 millioner i Norge, da klarer vi 200 også, avslutter Kjetil Mørland.