Hopp til innhold

Norsk designer-stjerneskudd bak den nye ESC-kjolen

Elisabeth Stray Pedersen og NRKs kostymedesigner Susanne Hoftun har de siste ukene jobbet intenst for å få ferdig finalekjolen til Debrah Scarlett i Eurovision Song Contest.

Susanne Hoftun og Elisabeth Stray Pedersen

– Vi fortalte Debrah Scarlett om ideen for kjolen og hun tente umiddelbart på den. Det ga oss et veldig lett utgangspunkt å jobbe ut fra. Samarbeidet med henne har vært veldig bra, forteller Susanne Hoftun og Elisabeth Stray Pedersen.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

28 år gamle Elisabeth Stray Pedersen er blant de ferskeste tilskuddene til norsk motebransje. Etter studier ved prestisjetunge Central Saint Martins i London og kunsthøyskolen i Oslo, startet hun for et drøyt år siden sitt eget klesmerke.

Deretter har det gått slag i slag, og nå skal 200 millioner TV-seere også få øynene opp for den norske designeren.

Stray Pedersen er nemlig kvinnen bak kjolen Debrah Scarlett skal ha på seg på scenen i Eurovision Song Contest.

Noe som ikke stemmer helt

Mørland & Debrah Scarlett

– I musikkvideoen til «A Monster Like Me» er Debrah Scarlett sortkledd. Men vi ønsket at hun skulle stå litt ut. Vi tente på hvordan fargekoden til Debrah var i Spektrum, og hadde lyst til å jobbe videre med det, forteller Susanne Hoftun.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

– Det har vært en morsom og lærerrik prosess, sier Stray Pedersen om arbeidet med Eurovision-kjolen.

I MGP-finalen i mars bar Debrah Scarlett en hvit nettingkjole. Når hun stiller på Eurovision-scenen, blir det i helt nye klær.

Sammen med NRKs kostymedesigner Susanne Hoftun har Stray Pedersen jobbet frem finalekjolen.

– Vi har vært opptatt av å ha et stramt uttrykk. Det skal være linjer og litt hardt, samtidig som vi ønsker å få frem formen, forteller hun.

– Kjolen har et litt 50-tallsaktig snitt, men er laget i et veldig teknisk materiale. Det skal på en måte føles som om det er noe som ikke stemmer helt, og det syns jeg passer godt med sangteksten.

Elisabeth Stray Pedersen og Susanne Hoftun

– TV-gult er et nytt uttrykk jeg har lært. Kjolen til Debrah vil fremstå som hvit i kamera, men i virkeligheten er den varmere, litt kremfarget, forklarer Elisabeth Stray Pedersen.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Minimalistisk og enkel

Kjolen til Debrah Scarlett er basert på Elisabeths tidligere kolleksjoner. Hun og Hoftun har samarbeidet om å tilpasse kjolen til TV.

– Det å designe for TV er ganske annerledes fra vanlig motefotografering. Du må forholde deg til grafikk, lyssetting og kameraføring. I et foto kan man jukse litt, men du kan ikke retusjere noe på TV, forklarer Hoftun.

De to designerne har vært opptatt av å holde kjolen minimalistisk og enkel.

– Noen mennesker trenger hjelp av kostymet for å bli løftet. Men Debrah har et veldig sterkt visuelt uttrykk med ansikt og hår. Vi har vært opptatt av at det får komme frem, forklarer de.

– Samtidig er det viktig at kvinnen ikke outshiner mannen, de må stå til hverandre, understreker Hoftun.

Elisabeth Stray Pedersen og Susanne Hoftun

Som mann må Kjetil Mørland finne seg i å komme i andre rekke. Arbeidet med å finne kostyme starter som regel med kvinnens kjole, og så jobber man videre med å finne klær som står bra til dette for mannen. – Men de to må balansere hverandre, den ene kan ikke overdøve den andre, understreker Hoftun.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Spise- og drikkeforbud

I Eurovision er det er mye fokus på kostymer.

Verka Serduchka

– Verka Serduchka er godt eksempel på ESC-kostymer som tar mye plass. Om kostymet hans var lekkert vet jeg ikke, men at det dro oppmerksomhet, det er sikkert, sier Susanne Hoftun.

Foto: HEIKKI SAUKKOMAA / AFP

– Det er ikke noe rett og galt i ESC. Det er lov å være kitsch og outrert, men for oss handler det mer om låten enn hvor langt vi ønsker å dra det, sier Hoftun.

– Dette er en fina arena for å vise frem norsk design. Jeg er glad for å kunne bruke en up-and-coming designer som Elisabeth.

Debrahs hvite kjole skal gjennom utallige sceneprøver før det gjelder.

– Det vil være spise- og drikkeforbud når kjolen er på. I tillegg har vi med oss hvite hansker til å ta på den med. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene!

Norge har første sceneprøve onsdag 13. mai. Da får publikum for første gang se de nye sceneantrekkene.