Hopp til innhold

MGP-artistenes dobbeltliv

Når Oda Kvingedal Larsen står på scenen i semifinalen 8.mars, kommer hun rett fra jobben som sykepleier på Haukeland. Hverdagen til årets MGP-artister preges ikke av glitter og glamour.

Å være artist er hardt arbeid, men belønnes ikke nødvendigvis med høye inntekter. Hva gjør MGP-artistene for å tjene penger? Skal man velge en "vanlig" jobb i tillegg, eller heller leve på vann og knekkebrød? Hvordan overlever man som artist i Norge? (3)

I disse dager har artistene et tett program med kostymeprøver, sangøvelser, presse og koreografi. I tillegg kommer flere av dem rett fra en «vanlig» ni til fire-jobb når de trer opp på scenen i sine respektive semifinaler.

Vi har snakket med artistene i årets Melodi Grand Prix om hvordan de klarer å leve som artist. Se video øverst i saken.

– Det er ikke lett å overleve når man jobber som musiker. Jeg har levd av kun musikken i noen år. Da ble det veldig mye reising aleine, og veldig mye venting, sier Ingjerd Østrem, bedre kjent som Moi.

– Man savner å omgås folk på dagtid. Folk på sin egen alder. Du kan klare det, men det krever at du er bestemt, jobber hardt og er flink.

Nå jobber artisten i tillegg som vaktsjef i TV2 Nyhetskanalen, og ser fordelene ved å ha en jobb ved siden av musikkarrieren.

– Har du en jobb ved siden av som gir deg noe, så gir det deg også friheten rent økonomisk til å si nei til de kreative jobbene du kjenner at du ikke vil stå for.

Alt eller ingenting

Blant årets 15 artister er yrker som sykepleier, barnehageassistent, lærer, dørvakt og journalist representert. Og selv om de fleste ser seg nødt til å sjonglere artistliv og fulltidsjobb for å få det til å gå rundt, er det også noen som har valgt å satse alt på ett kort.

Da Cir.Cuz i 2011 fikk tilbud om platekontrakt, valgte duoen å si opp jobbene sine for å satse helt og fullt på musikken.

– Det var da eller aldri. Vi tok sjansen og følte at det var alt eller ingenting, sier Mats Melbye.

Han utgjør den ene delen av gruppa, og angrer ikke på at han erstatta en trygg jobb i TV-produksjonsselskapet «Monster», med den økonomiske usikkerheten som følger en artistkarriere.

– Det første året visste jeg ikke om jeg kunne betale husleia, sier Melbye.

– Vi spilte nesten hundre konserter, men hadde bare to låter, så vi fikk bare to tusen kroner per konsert. Man blir ikke rik av det.

Melbye understreker at artistlivet består av mye mer enn det publikum ser.

– Det er klart det ser gøy ut, og det er det selvfølgelig også, men når vi ikke står på scenen er det lange reiser og masse studiojobbing. Det er en grunn til at de fleste ikke holder på med dette hele livet, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Cir.Cuz

Thomas og Mats i Cir.Cuz sa opp jobbene sine for å satse på musikken på fulltid.

Foto: Christian Wiik Gjerde / NRK

Velger usikkerheten

Martine Marbel har også innfunnet seg med at hun ved å satse på musikken, har valgt seg en tung og lang vei å gå.

– Man må ofre litt hvis man skal prøve å leve av dette over lengre tid, sier hun.

Marbel synes likevel det musikken gir henne, veier opp for det hun må ofre.

– For meg nå ville det vært vanskeligere å få seg en vanlig jobb enn å leve med uforutsigbarheten. Å være artist er vanskelig, men jeg driver med musikk fordi det er slik jeg får uttrykt meg, ikke fordi jeg vil være superstjerne.

– Uansett hvor vanskelig det er noen ganger, så er det dette jeg må gjøre, sier hun.