Om en legger sammen alle timene som brukerne av online-spillet World of Warcraft har brukt på nett, viser deg seg at millioner av spillere har spilt i nærmere 6 millioner år.
Det hevder spillforskeren og -utvilkeren Jane McGonigal i et foredrag hun holdt under konferansen TED, som holdes hvert år i California.
- Samlet, så har World of Warcraft-spillere brukt 5 930 000 år på utfordringene i den digitale verdenen Azeroth.
(se foredraget nederst i artikkelen)
Ikke negativt
Gjennom dette utvikler vi mennesker oss til å være mer samarbeidsvillige, fortsetter McGonigal.
Hun foreslår å gjøre verdenen mer lik et spill for å ta i bruk de enorme menneskelige ressursene som brukes på spilling.
Den samme problemstillingen jobber universitetslektor Luis van Ahn ved Carnegie Mellon University i Pennsylvania med, han har undersøkt hvor mye tid amerikanere bruker på spilling.
- Hver dag bruker amerikanere 200 millioner timer på spill, og innen en gjennomsnittelig ungdom er 21 år gammel vil han eller hun ha brukt over 10 000 timer på å spille.
van Ahn driver blant annet nettstedet Gwap.com («Games with a purpose», eller «spill med mening» på norsk journ. anm.), hvor valgene spillerne gjør blir lagret og brukt for å lage mer menneskelige datamaskiner.
- SPILL: Er du mann eller kvinne? (trykk på knappen «Gender»)
Ved hjelp av informasjon fra tusenvis av brukere kan dette minispillet gjette seg frem til hvilket kjønn spilleren er med høy treffsikkerhet.
- Hva om mennesker kunne spille spill, og samtidig løse vanskelige vitenskapelige problemer samtidig? spør van Ahn seg.
Debatt
Flere har kritisert McGonigal for å ha en naiv tilnærming til nettspill, ettersom spillselskaper som Blizzard også skal tjene penger. Dermed er de avhengige av at folk fortsetter å betale en månedlig avgift.
Hva mener du? Se foredraget og kommenter under.
- Se foredraget hos TED.com: