Consumer Electronics Show (CES) som arrangeres i Las Vegas hvert år, er verdens største messe for forbrukerelektronikk og underholdning.
Under en pressekonferanse viste Microsoft frem en ny
av Project Natal, og avslørte ganske overraskende at den nye bevegelseskontrolleren vil komme ut i tide til årets julesesong.NRK testet Project Natal i fjor høst, se videoklippet under.
(artikkelen fortsetter under videoen)
LES:
Spillegenden Peter Molyneux fortalte i et intervju med NRK at han mener det viktigste fremskrittet innen spill vil være å fjerne håndkontrollerne. Først da vil absolutt alle mennesker kunne bruke moderne teknologi på likt grunnlag.
Likevel har de tre store spillselskapene (Microsoft, Sony og Nintendo) valgt radikalt forskjellige måter å ta i bruk bevegelsesteknologi.
Mest kjent her i Norge er Nintendo med sin Wii-konsoll, som har vært tilgjengelig på markedet i nesten tre år. Den bruker en enkel håndkontroller med bevegelsessensorer på innsiden for å registere når en spiller rister eller flytter på kontrolleren.
Sony med tryllestav
Playstation 3 sin bevegelseskontroller, som blir lansert senere i år, tar i bruk visuell gjenkjenning for å registere bevegelser. Et kamera foran tv-en «ser» hvordan spillkontrollerne brukes.
LES:
Mens det er tydelig at Microsoft sin teknologi er hakket mer moderne, er det mange som mener at det ikke vil være mulig å spille uten fysiske kontrollere.
Et bilspill som spilles ved hjelp av Project Natal vil ikke kunne riste på en kontroller eller på andre måter gi fysisk beskjed til spillerne om at noe er på ferde. Dette kan både Playstation 3 og Wii sine kontrollere.
Hard konkurranse
Alle konsollene i dagens generasjon (Wii, Xbox 360 og Playstation 3) har vært på markedet en god stund, og produsentene gjør alt for å trekke til seg nye spillere.
Prisene på alle konsollene har stupt bratt det siste året, og tidligere i år satte Microsoft ned prisen på sine Xbox-er ganske aggresivt.
LES:
Nå gjenstår det å se hvilket spillselskap som klarer å overbevise forbrukerne om hva som er fremtiden for bevegelsesteknologi og spill.