Hopp til innhold

Anmeldelse: Forza Motorsport 3

Forza 3 er et realistisk og heftig racingspill, som samtidig er et spill for mannen i gata.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Forza Motorsport-spillene har gjennom to konsollgenerasjoner hevet lista for hva vi forventer av racingspill. Tredje spill i serien viser også veien videre for sjangeren, men uten å ta på seg syvmilsstøvlene.

For alle og enhver

Det første som møter deg i Forza Motorsport 3, er en vennlig stemme som spør deg hvor erfaren du er med bilspill. Det du velger her vil påvirke alt fra forklaringer, bilene og kjøreassistent-funksjonen.

I tillegg har spillet en praktisk spolefunksjon, som aktiveres ved et enkelt trykk på «Select»-knappen. Kjører du av veien eller krasjer på oppløpssida, så er det ikke lenger nødvendig å starte billøpet helt på nytt. Et enkelt knappetrykk redder dagen.

Mens for mange nybegynnere er dette en helt fantastisk funksjon, vil noen «hardcore»-tilhengere av bilspill se på denne funksjonen virke nokså unødvendig. Da er heldigvis løsningen at du bare kan la være å bruke den.

Realistisk

Under en visning av Forza Motorsport 3 under årets spillmesse, GamesCom 09, i Köln fortalte utviklerne at de har prioritert fysikk foran grafikk. Blant annet ved å ta hensyn til lufttrykk i dekkene og hvordan dekkene oppfører seg i skarpe svinger for å nevne noe fra den enorme lista av elementer som påvirker kjøreopplevelsen.

Forza Motorsport 3 føles også faktisk så realistisk ut at jeg kjapt la fra meg lysten til å trykke gasspedalen i bånn hele tida. Jeg forstod at om jeg skal vinne billøpene så må jeg tenke strategisk, smart og nøkternt.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Over 400 biler og ett hundre baner er å finne i Forza Motorsport 3. Mens det er fint og flott at det er mye å velge i mellom, så merker jeg at Forza faller i samme fallgruve som Gran Turismo PSP. Valgfriheten blir rett og slett for stor!

Etter å ha valgt den første bilen, så er det bare penger som står mellom meg og en abnormt stor garasje. Til slutt ender det med at jeg velger bilen som faren min har, fordi jeg ikke aner hva annet jeg skal velge. Hadde det bare vært en hjelpefunksjon her i likhet med resten av spillet.

Makeløs grafikk

Mange forhåndsomtaler har kritisert Turn 10 Studios for å ha gjort for lite med grafikken i forhold til forgjengeren. Og jeg har valgt å vurdere Forza 3 ikke i forhold til sin forgjenger, men i forhold til grafikken andre spill på markedet i dag.

Jeg må innrømme at jeg fikk litt hakeslipp da bilene begynte å dukke opp på skjermen min for første gang, for alle detaljer er tatt vare på. Spesielt er lyset i Forza Motorsport 3 ekstra pent, og hvordan det leker seg over panseret på bilen du kjører.

Alle detaljer i omgivelsene blir reflektert i den blanke lakken, som gir en ekstra følelse av realisme. Omgivelsene er også veldig vakre, men dog noe tonet ned.

Forza Motorsport 3 er definitivt et av årets beste bilspill. Med en uovertruffen fysikkmotor, høy grad av tilgjengelighet, tonnevis av biler og baner, og en pen grafikk er det kun detaljer som gjør at spillet trekkes ned fra en toppkarakter.

Gran Turismo 5, som ventes ut på våren neste år, vil ha en del å bevise i kampen mot Forza Motorsport 3.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober