Helt siden 1989 har spillskaper Will Wright lagd spill i toppklassen. Mannen bak The Sims og Sim City er allerede genierklært. Kanskje ikke så rart når Sims-spillene alene har solgt 100 millioner kopier. Det er som med enkelte filmskapere. Når Quentin Tarantino, Francis Ford Coppola eller Steven Spielberg kommer med en ny film, så vet vi at det er grunn til å følge ekstra nøye med.
Se videoanmeldelse:
Will Wright har tidligere fortalt at ideen til The Sims kom da han mistet boligen sin i en brann. I stedet for kun fortvilelse, kom han på ideen til The Sims. Der starter du på nytt og lager deg en familie, et nytt liv.
Ideen lever videre i Spore. Men nå er det ikke bare et hjem og en lykkelig familie som skal pleies. Nå skal universet skapes, erobres og pleies. Det hele starter som det engang startet - en amøbe utvikler seg. Blir en del av evolusjonen, kommer seg opp på land med sine nygrodde føtter og starter et liv som kjøtt-, plante- eller alteter. Det er en del av spillet å velge hvilken vei du vil gå.
Utvikling og evolusjon er nøkkelelement i spillet. Hele tiden gjør du valg som bestemmer hvordan resten av Sporelivet ditt blir. Det skjer gjennom fire faser. De tre første fasene, cellefasen, skapningfasen og sivilisasjonsfasen raser man nesten gjennom. Før man ender i verdensrommet i romfasen. Det er her du tilbringer mest tid i spillet.
I romfasen skal du krige med fiendtlige styrker, pleie diplomatiet med venner, kolonisere andre planeter og ikke minst, passe på dine planeter.
Lag og del skapninger
Mellom all spillingen er det å skape og dele det du har skapt en viktig del. I skapningsskaperen kan du nærmest uten begrensninger lage rare figurer, flotte kjøretøy eller bygninger. Og når du er ferdig kan du dele alt du har laget i Sporepedia, en samling på internett av alle dyr og gjenstander, eller ganske enkelt laste opp filmer til Youtube.
Dette er et skikkelig kosespill for alle voksne barn, som syntes det var moro med lego da vi var små. For dette er egentlig en avansert form for Lego. Skape, bygge, bruke fantasien er alle ting som du får brynt kreativiteten din på.
Monoton moro
Spore lever virkelig opp til de store forventingene vi har hatt. Følelsen er at Wright & co er på sporet av noe stort - alikevel er det ikke så fantastisk som det kunne ha vært. De tre første fasene er over, bare så alt for fort. Og i romfasen, der mesteparten av spillingen skjer, der kan det faktisk bli litt kjedelig til tider. Dette fordi du får veldig mange like oppgaver som etterhvert blir monotone.
Allikevel er det nok et Will Wright-produkt vi har fått. Gjennomarbeidet, godt håndtverk og ikke minst veldig artig.
Spore er til PC. Vi har ikke vurdert Spore Creatures som er ute til Nintendo DS.