Hopp til innhold

Smiler du mye på SMS i ferien?

Liker du å krydre SMS-ene med fargerike figurer og smileys, bør du tenke deg godt om. Spesielt hvis du er på ferie i utlandet.

SMS med emotikoner

Sender du mange slike SMS-er til familie og venner i Norge mens du er på ferie i utlandet, kan telefonregningen bli dyrere enn den pleier.

Foto: Camilla Veka/NRK

Mange av oss er flinke til å slå av blant annet dataroaming når vi er på ferie, slik at telefonregningen ikke skal gi oss sjokk når vi kommer hjem. Men tenker du egentlig over at SMS-ene du sender også kan gi ekstra kostnader?

En SMS er i dag 160 tegn inklusive mellomrom, så med en gang du overskrider dette antallet begynner du på en ny SMS. Har du lastet ned en av de mange applikasjonene som finnes, hvor du kan få ulike emotikoner (smileys) inn i SMS-ene dine, kan det være du i realiteten sender flere tekstmeldinger enn du er klar over.

Det første smilet tar mest plass

Knut Sollid, regional informasjonssjef i Telenor

Informasjonssjef i Telenor Norge, Knut Sollid, mener vi som forbrukere har et ansvar for å tilegne oss nødvendig kunnskap om appene vi laster ned til smarttelefonene våre.

Foto: Telenor

Informasjonssjef i Telenor Norge, Knut Sollid, forteller at et enkelt emotikon bruker over halvparten av plassen du har til rådighet i en ordinær tekstmelding.

– Når du plasserer et emotikon i en SMS, så spiser det opp så stor del av meldingen at du sitter igjen med 68 tegn inklusive mellomrom (karakterer, journ.anm.) til rådighet. Det første emotikonet tar mest plass, nesten 100 karakterer. Bruker du to i en SMS, har du 66 karakterer igjen, og bruker du tre har du 64 og så videre, sier Sollid til NRK.no.

Han understreker at slike smileys ikke gjelder smilefjes man tegner med kolon, bindestrek og parentes i en SMS. Et emotikon kan i tillegg til ulike humørfjes også være figurer av dyr, blomster, en sol eller for eksempel en paraply.

Sollid var inntil nylig ikke klar over at slike emotikoner brukte så mye plass i en SMS.

– Vi ble nylig gjort oppmerksomme på dette. Personlig visste jeg ikke om det, og noen på avdelingen måtte sjekke at det faktisk var slik, innrømmer han, og legger til:

– Dette er en relativt ny «oppdagelse», og føyer seg etter hvert inn i rekken av det vi kjenner til når det gjelder databruk i forbindelse med de ulike appene vi har på våre smarttelefoner. Flere av dem genererer mye datatrafikk, også når de ikke er i bruk.

Kommer an på lengde og antall

Selv om meldingen i sin helhet tilsynelatende ser ut til å være en SMS, kan det fort være at takseringen skjer for to SMS, så lenge den overskrider 160 tegn totalt. Da kan det blir dyrere uten at du er klar over det.

– Prisen på dette avhenger av hvor du befinner deg. Det er ulik taksering i ulike land som fører til en eventuell høy telefonregning, og SMS er generelt dyrere å sende fra utland til Norge. Med andre ord: Er du i utlandet, blir det dyrere enn i Norge, sier Sollid.

Sender du for eksempel «Hei, jeg har det bra» pluss en smiley, går det innenfor rammen for en ordinær tekstmelding. Hvor mange SMS du til slutt ender opp med å sende, kommer derfor an på lengden på meldingen, og antall emotikoner.

App-utviklerens ansvar

Få teleoperatører informerer om problematikken ved emotikoner i SMS-er på nettsidene sine. Sollid mener ansvaret ligger hos app-utviklerne.

– Dette er ikke noe teleoperatørene har styring på, så ansvaret for informasjon om at slike smileys spiser av SMS-en mener jeg i første rekke på ligge hos app-utvikleren, men også hos oss som forbrukere. Vi har et ansvar for å tilegne oss nødvendig kunnskap om hvordan slike apper fungerer, sier Sollid.

NRK.no har vært i kontakt med NetCom, som ikke har hørt om dette, og ønsker derfor ikke å uttale seg om saken.

– Den største utfordringen er databruk

Martin Skaug Halsos

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos, mener det er datatrafikk og ikke MMS og SMS som gjør at kronene begynner å rulle på telefonregningen din.

Foto: CF Wesenberg Kolonihaven

Forbrukerrådet er ikke kjent med emotikon-problematikken, og har i likhet med Telenor ikke mottatt klager. Ifølge kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos, er databruk en av de største utfordringene.

– Generelt har vi gått ut med informasjon om hva man bør passe på når det gjelder mobilbruk i ferien. Den største utfordringen er databruk og strømming av film. Det er ikke MMS og SMS som gjør at forbrukerne får de store regningene, sier Halsos til NRK.no.

Han har et tips til deg som er redd for å bruke for mye penger på telefonen mens du er på ferie.

– Oppsøk heller steder hvor det er gratis Wi-Fi, slik at du kan sende bilder og meldinger via sosiale medier, oppfordrer Halsos.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)