Hopp til innhold

Her er sommerens utroligste forsikringshistorier

Hjemreisen ønsket dekket på grunn av solbrenthet. Erstatning for urinveisinfeksjon på bryllupsreisen. Dette, og andre utrolige ting vil folk ha igjen på forsikringen sin.

Utrolige reiseforsikringshistorier

Ikke la Dagros komme for nær, for hun kan sluke mobilen din. Magevondt kan være graviditet, og er du solbrent, er det din egen feil.

Foto: Illustrasjon/Sara Johannessen / Colourbox/NTB scanpix

Er du uheldig i ferien din, blir skadet eller blir frastjålet verdisakene dine, kan du som regel trøste deg med dette vil bli dekket av reiseforsikringen din.

Det vil si, innenfor rimelighetens grenser.

Ønsker du erstatning for at du ikke har smurt deg godt nok i sydensola, eller for å kaste bort tiden på et legekontor uten å feile noe, kan du ikke regne med å få dette dekket på forsikringen.

Men dette, og andre lignende tilfeller, mener altså enkelte at de kan få igjen på reiseforsikringen sin.

Norlevo kriseprevensjon

Har du ubeskyttet sex, kan du bli gravid. Men det er på eget ansvar.

Foto: Bente Ustad Bjurholt / NRK
Jack Frostad

Jack Frostad, informasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

Solbrente ben

Du får dessverre ikke hjemreisen dekket på grunn av dette – solbrenthet.

Foto: Illustrasjon / Colourbox
– Ja, det er lav terskel hos enkelte for å melde inn saker til reiseforsikringen, forteller Jack Frostad, informasjonsdirektør i IF Skadeforsikring i en e-post til NRK.no.

– Noen tror nok at en reiseforsikring er en allriskforsikring som dekker alt tenkelig og utenkelig, sier han om hvorfor folk får seg til å melde inn litt uvanlige ting.

Frostad mener det er en generell utfordring at mange nordmenn har urealistiske forventninger til hva reiseforsikringen deres dekker.

Heldigvis forstår de fleste at det er enkelte begrensninger i reiseforsikringen. Noen ganger kan de til og med få medhold.

– Vi har jo flere kunder som forsiktig spør oss om hvordan vi stiller oss til forskjellige typer hendelser, og blir positivt overrasket over at de har krav på erstatning, sier Frostad.

Angret på sex?

Men altså, det sier seg selv at ikke alt blir dekket. Her er noe av hva folk mener de burde få igjen på forsikringen hos Europeiske.

Først ut er saker av det amorøse slaget:


Ei jente hadde vært på besøk hos kjæresten sin og hatt ubeskyttet sex. Etterpå krevde hun angrepillen dekket, siden hun var usikker på om det hadde skjedd en ”ulykke”.

Det viser seg også at det ikke er så lurt å ta med seg prostituerte på rommet sitt, som en uheldig mann skulle erfare. Det siste som huskes er at kunden blir kledd av, og neste morgen er alt stjålet.

Litt kos har tydeligvis ført til problemer for flere forsikringskunder.

En kunde traff nemlig ei trivelig dame i en bar som ble med opp på rommet hans.

”Under kyssingen blir det mye rulling rundt i senga. Så kraftig rulling at senga knekker, og knuser pc som er stukket under senga for å ikke bli rulla over oppe i senga”, står det i meldingen.

Andre er misfornøyd med bryllupsreisen sin.

Et par hadde nemlig vært på bryllupscruise hvor dama i paret hadde fått urinveisinfeksjon. Hun krevde tapt ferie og medisiner dekket fordi hun ikke har fått ”full” glede av bryllupsreisen sammen med mannen.

Da saksbehandlingen for flere av disse sakene ikke er ferdig, vites det ikke om alt blir dekket.

Pass deg for kua!

Andre ganger meldes det inn hendelser til Europeiske som mildt sagt er litt absurde.

Som for eksempel historien om forsikringskunden versus kua.

Forsikringskunden sitter i ei eng. Plutselig kommer ei ku bort og tar tak i veska. Kua vinner duellen – og svelger kundens mobiltelefon!

En annen av Europeiskes kunder har søkt om å få refundert en ubenyttet reise. Han ble nemlig nektet innreise til et middelhavsland i år, grunnet ett års bortvisning fra landet i fjor.

Årsak? Kraftig munnbruk overfor tjenestemenn.

I sommer ringte også en ung gutt og opplyste om at han hadde brukt for mye penger på byen – uforskyldt. Han lurte på om forsikringen kunne dekke de 10.000 kronene han hadde brukt.

Det ble avslått.

Gebiss i vannglass

Hvis du blir sjøsyk, kanskje dette er måten å oppbevare gebisset på?

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Til slutt, men ikke minst, har Europeiske fått inn denne meldingen fra uheldig kar som har vært på sjøen:

Mannen hadde vært sjøsyk, og kastet opp over rekka. Plutselig var tennene hans borte!

– Der forsvant tennene mine, sa han til oss. Dette er en sak som vi vil erstatte, forteller Frostad.

Var ikke så syk likevel

Noen ganger trenger man ikke opprette sak i det hele tatt. I Gjensidige fikk de inn dette:

En ung dame var på reise med venninner, og kontaktet Gjensidige fra et land i sydlige strøk.

Hun hadde veldige smerter i mageregionen og trodde kanskje hun ikke greide å gjennomføre den lange hjemreisen som planlagt.

Bjarne Aani Rysstad

Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef i Gjensidige.

Sykehuset undersøkte henne uten å finne svar, og hun var oppgitt over den dårlige hjelpen hun fikk på sykehuset.

SOS-lege ble så koblet på saken, og de undersøkte henne nærmere.

Hun ble muligens overrasket over resultatet – hun var nemlig gravid!

– Vi hørte ikke mer spørsmål om å endre reiseruta hjem, men vi var i kontakt med henne etter hun var kommet hjem for å høre om alt hadde gått bra, forteller informasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad.

Og da hadde pipa fått en annen lyd.

– Hun hadde tatt den planlagte reiseruta hjem, og nevnte ikke med ett ord hva som ”feilte” henne, sier Rysstad.

Kunne ikke drikke kaffe eller alkohol

Også i Storebrand opplever de å få inn historier som det "ikke er dekning for".

Kristina Picard

Kristina Picard, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Foto: Storebrand

– Vi har blitt kontaktet av en kunde som gjerne vil ha dekning for ødelagt ferie, blant annet fordi hun ikke kunne drikke kaffe eller alkohol, forteller Kristina Picard, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Kunden skrev at hun hadde betalt «all inclusive», men har ikke kunne drikke kaffe eller alkohol, og hun lurte derfor på hvordan hun kunne få kvittering på det hun ikke fikk brukt.

Hun skriver videre at hun har vært på badeferie, men hadde ikke fått badet, og at hun måtte holde seg i området rundt toalettet.

Hun har derfor ikke kunnet delta på turer, fordi hun hadde et behov for hele tiden å gå på toalettet.

Hun ønsker altså å få tilbake penger fordi hun ikke kunne bade.

– I slike tilfeller kan vi nok ikke hjelpe kunden. Reiseforsikringen dekker for eksempel utgifter ved sykdom, men hva kunden kan eller ikke kan gjøre på ferie, er nok ikke en reiseforsikringssak, sier Picard.

En tyv som ikke kunne anmeldes

Anne Stine Eger Mollestad, Skadeleder

Anne Stine Eger Mollestad, skadeleder i DNB Skadeforsikring.

Foto: DNB

Til DNB ble det nå nylig meldt inn det som kanskje er sommerens søteste historie, opplyser Anne Stine Eger Mollestad, skadeleder i DNB Skadeforsikring.

– Kunden ringte inn og trengte hjelp til å fylle ut skademeldingsskjema på reisegods, forteller hun.

Han hadde nemlig fått frastjålet noen sko fra utsiden av hytta, og lurte på om dette måtte politianmeldes.

Kunden hadde først trodd at det var barna som hadde drevet med streker. Det var helt inntil de oppdaget den egentlige tyven med skoen i munn.

Tvyen var nemlig ikke en person, men en revunge!

– Vi bekreftet for kunden at vi ikke trengte politianmeldelse i saken og tok oppgjøret over telefon, forteller Eger Mollestad.

En liten revetyv

Her er tyven! Det var ikke en person, men en liten reveunge.

Foto: Privat

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)