Veldig mange undervurderer hvor mye sukker det er i frukt- og juicedrikker, viser en omfattende, ny studie utført av The Glasgow University. Dette ifølge britiske BBC News.

Rundt 2000 briter ble spurt om hvor mye sukker de trodde forskjellige drikker inneholdt. Svært mange svarte helt feil og altfor lite på spørsmål om hvor mye sukker ren eple- og appelsinjuice inneholdt.

De aller fleste tippet drikkene inneholdt mye mindre sukker enn de egentlig gjør. Skrekkeksemplet var en granatepledrikk. For denne drikken ble sukkernivået undervurdert med om lag 18 teskjeer.

Bedre enn sukkerbrus, men ...

Juice kan inneholde mye godt kroppen blir glad av. Appelsinjuice er for eksempel rik på C-vitaminer, folat, kalium og antioksidanter. Derfor kan det være lett å la seg friste til å drikke mye.

Lise von Krogh - Ernæringsfysiolog Lise von Krogh advarer mot å drikke for mye juice- og fruktdrikker. - Foto: Solveig Husøy / NRK

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh advarer mot å drikke for mye juice- og fruktdrikker.

Foto: Solveig Husøy / NRK

– Fruktdrikker og fruktjuice er i utgangspunktet et bedre valg enn sukkerbrus. Men drikker du mye av det får du også i deg mye sukker i slike drikker, sier ernæringsfysiolog Lise von Krogh i Bramat.no.

Det er sukker som er den store ulempen med å drikke for mye av denne typen godsaker.

Von Kroghs beste tips er derfor å være streng mot deg selv:

– Et glass juice om dagen får holde. Trener du hardt kan du godt drikke et glass etter trening også, forklarer Von Krogh.

Og det er én ting som absolutt er fy-fy:

– Drikk aldri fra kartongen. Da har du ingen kontroll på hvor mye du drikker og på hvor mye sukker du får i deg. Husk at det går mye raskere å drikke appelsinjuice enn det tar å spise en appelsin eller to, sier ernæringsfysiologen.

Kan føre til alvorlige sykdommer

Forskerne som har utarbeidet studien, advarer mot at et ubevisst forhold til hvor mye sukker en drikker, kan føre til vektproblemer.

– Det du drikker kan være like skadelig for kroppen som det du spiser. Det er ingen tvil om at å konsumere for store mengder drikke med sukker kan bidra til overvekt, sier professor Naveed Sattar, som har ledet undersøkelsen.

Forskerteamet konkluderte med at over-konsumering av drikker som ren juice og smoothie, kunne derfor føre til overvekt og følgesykdommer som diabetes, høyt blodtrykk, hjertesykdommer og slag.