Hopp til innhold

Lite for pengene med billig abonnement

Noen mobilabonnement passer best for personer som ikke er opptatt av pris, men av kontroll.

Markedsføring mobiltelefon

Det kan være vanskelig å navigere seg gjennom jungelen av mobiltelefoner og abonnementer.

Foto: Colorbox (foto), Elkjøps annonseblad (faksimile), NRK.no (montasje)

Flere mobilabonnement er rettet mot unge mobilbrukere, og byr på en fast, relativt lav månedspris som skal gi forutsigbarhet.

Disse abonnementene er bra for dem som ønsker kontroll, men ikke nødvendigvis like bra for de som er opptatt av pris.

Det er både Telenors Komplett Kontroll og Netcoms YoungTalk eksempler på.

YoungTalk passer ikke storforbrukeren

På Netcoms nettsider markedsføres YoungTalk som et godt abonnement for ungdom:

«YoungTalk gjør det enkelt å ha kontroll på mobilutgiftene. Du betaler 200,- hver måned, så kan du ringe, sende meldinger eller surfe for hele beløpet»

Men prisene er stive. Det koster 69 øre per sms og 9 kr for en mb data (makspris pr dag). Sender du mer enn én melding om dagen må du fylle på med kontantkort. De som leser nettsiden nøye vil imidlertid få med seg at det anbefales å kjøpe en sms-pakke på 200 kr i tillegg.

Øyvind Vederhus, kommunikasjonsdirektør i NetCom

Øyvind Vederhus, kommunikasjonsdirektør i NetCom

Foto: Gard Brox Jensen / NRK

– YoungTalk passer for unge i alderen 12–16 år med moderat bruk, og behov for kontroll på mobilregningen, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i NetCom.

Men selv unge med moderat bruk vil finne mye rimeligere abonnement enn både YoungTalk og Komplett Kontroll.

Det viser oversikten hos Telepriser.no hvor forskjellen i pris mellom disse abonnementene og det billigste i markedet ved daglig bruk er om lag 400 kr i måneden.

Komplett kontroll

«Passer bra som barnets første abonnement.»

Slik beskriver Telenor abonnementet Komplett kontroll på sine nettsider. Som med YoungTalk er det ikke mye mobilbruk som er inkludert i månedsprisen på 200 kroner.

Anders Krokan

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor

Foto: Pressebilde

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier imidlertid at mange ungdommer kan ha glede av abonnementet, hvis de er ute etter kontroll på mobilregningen.

– Komplett Kontroll er et bra abonnement for barn og ungdom – samt andre som har behov for absolutt kostnadskontroll for sin mobilbruk. Abonnementet passer særlig godt for kunder som har behov for ny mobil og for kunder som har et relativt lavt mobilforbruk totalt sett, sier Krokan til NRK.no

Det er her viktig å huske at abonnementet kan forbedres ved å legge til tilleggstjenester som SMS- og datapakker dersom man har et høyere forbruk enn det som er inkludert i selve abonnementet, sier Krokan.

Veileder i butikken

Telenor er på sine nettsider tydelig på at Komplett kontroll er et barneabonnement. Det er ikke like tydelig i flere av kampanjeavisene til de største elektronikkforhandlerne.

I for eksempel kampanjeavisen til landets største elektronikkjede, Elkjøp, er det først og fremst rettet søkelys mot at du kan få en billig smartmobil.

Morten Mikkelsen

Morten Mikkelsen, salgssjef for telefoni i Elkjøp Norge.

Foto: Elkjøp

Elkjøps salgssjef for telefoni, Morten Mikkelsen mener deres selgere i butikken er opptatt av å hjelpe kundene til å kjøpe mobil med et abonnement som passer deres ringemønster.

– Dette er noe av det viktigste vi kan hjelpe kundene våre med når de skal kjøpe telefon, og vi hjelper alle som ønsker det. Vi stiller spørsmål rundt alt fra bruksmønster – hvordan de vanligvis bruker telefonen – til ønsket prisnivå, for å komme frem til hvilken mobil og abonnement som passer best, sier Mikkelsen.

Elkjøp-ansatte kurses jevnlig for å sikre at vi har den beste kompetansen både på telefonene vi selger og på abonnementsløsningene, sier salgssjef for telefoni i Elkjøp Norge, Morten Mikkelsen.

Kan lønne seg å bryte abonnementet

Forbrukerrådet

Petter Ravne Bugten, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Har du allerede bundet deg til et abonnement du ser gir deg høyere regninger enn nødvendig? Da er Forbrukerombudets råd å vurdere om det likevel kan lønne seg å bryte abonnementet.

– Da må du regne på hvor mye ekstra det vil koste å stå i bindingstiden i forhold til hva det vil koste å betale oppsigelsesgebyret og bytte til et abonnement som passer bedre, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

Hos kundeservice skal du få opplyst hva det vil koste deg å bryte et abonnement før bindingstiden går ut.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)