Hopp til innhold

Test av racersykler

Skal du bevege deg fort eller langt, eller begge deler, er det få ting som slår en racersykkel. Lydløst suser du gjennom landskapet når du tråkker til. De smale hjulene gjør at du får helt minimalt med rullemotstand. Vi har testet seks racere.

Racersykler

Racerne er sykkelens Formel 1. Her er de seks testsyklene på veien.

Foto: Sølve Sæther / NRK

Det er racerfeber i Norge. De store sykkelrittene vises på tv, og Norge hevder seg i verdenstoppen med navn som Edvald Boasson Hagen og Thor Hushovd. Aldri har så mange meldt seg på de ulike distansene i Den Store Styrkeprøven som i år.

De første gangene man tør slippe opp og la det stå til er det naturlig nok uvant. For en som er vant til en terrengsykkel føles alt så lett og skjørt. Samtidig er farten større.

Ta det med ro, bruk bremsene i starten. Etter hvert som du blir vant, og vet hvor grensene går, kan du dra på med mer fart.

Tilpassing er alfa og omega

Sammen med Syklistenes Landsforening har Forbrukerinspektørene testet seks racersykler til under 10.000 kroner.

Det er mye å velge i på markedet. Sykkelmerker du aldri har hørt om, og prislapper som kan krype opp mot sekssifrede beløp. Vi anbefaler at du finner en butikk der du får hjelp av betjening som kan sykkel.

Morten Karlsen

Morten Karlsen er testansvarlig i Syklistenes Landsforening.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Er du førstegangskjøper bør du ikke kjøpe sykkel over nettet. Det er viktig at du får en sykkel som passer deg godt.

På en racer sitter du mer statisk enn på en terrengsykkel, og kneplager og nakkeplager er vanlige konsekvenser av sykler som ikke passer eller er riktig tilpasset.

Betjeningen i butikken bør kunne hjelpe deg slik at du får et sete som passer deg, og et styrestem som passer.

Får mye for 10.000

Hvor mye penger skal man så legge i en racer? Vel – det er knapt noen grense for hvor mye penger man kan bruke, men de siste årene har trenden gått mot at man får stadig mer for pengene.

For under 10 000 kroner får man nå en lett og samtidig solid sykkel. Dette er sykler vi kan anbefale nybegynnere og folk som ikke setter veldig store krav.

Selvsagt får man en lettere sykkel og mer sofistikert utstyr om man investerer mer penger, men vi ville ikke vært redde for å sykle så vel treningsturer som ritt med syklene i denne testen.

LES OGSÅ:

Her er resultatet

Vi har latt opp mot 20 syklister være med ut og prøve disse syklene. Noen av de som har vært med i testpanelet har knapt sittet på en racer, andre har syklet Trondheim – Oslo en rekke ganger.

Dermed har nybegynnerne fått komme med sine meninger, samtidig som de som er drevne på racer har kunnet bruke sine erfaringer i vurderingen av syklene.

Trek 1,5 c

Trek 1,5 c

Billigst og best: Trek 1,5 c

Foto: Morten Karlsen
  • Sykkelglede: 5 poeng (av 6 mulige)
  • Pris: 5 poeng
  • Utstyr: 4 poeng.
  • Totalt: 14 poeng. TESTVINNER!

Vurdering:
Her får man virkelig mye sykkel for pengene. Dette er en sykkel som henger med både opp og ned bakkene. Den er stiv og fin samtidig som den er komfortabel. Vi ba medlemmene i testpanelet gjette prisen på denne - alle trodde den var atskillig dyrere enn den er.

  • Ramme: Aluminium
  • Gaffel: Karbon
  • Antall gir: 18
  • Gir: Shimano Tiagra
  • Størrelser: 50, 52, 54, 56 (testet), 58, 60, 62 og 64 cm.
  • Vekt 9 kilo
  • Pris 7490 kroner

Schwinn Fastback

Schwinn Fastback

Komfortracer: Schwinn Fastback

Foto: Morten Karlsen
  • Sykkelglede: 3 poeng
  • Pris: 3 poeng
  • Utstyr: 4 poeng
  • Totalt: 10 poeng

Vurdering:
Mer komfortabel enn flere av de andre syklene. Føltes litt kjedelig. Flere i testpanelet mente den føltes litt tung (kontrollveiing viser at den er tyngst i testen). Kanskje mer tursykkel enn racersykkel – det kan gjøre den egnet for nybegynnere som er litt skeptisk til å sykle racer. Eneste sykkel som blir levert med racerpedaler.

  • Ramme: Aluminium
  • Gaffel: Karbon
  • Antall gir: 18
  • Gir: Shimano Sora foran, Shimano 105 bak.
  • Størrelser: S, M, L (testet) og XL
  • Vekt 9,6 kilo
  • Pris 9999 kroner

Scott Speedster s30

Scott Speedster s30

Stabil tursykkel: Scott Speedster s30

Foto: Morten Karlsen
  • Sykkelglede: 5 poeng
  • Pris: 4 poeng
  • Utstyr: 4 poeng
  • Totalt: 13 poeng

Vurdering:
Flere i testpanelet likte denne godt. Den klatrer villig opp bakkene og samtidig stødig ned igjen. Lett å finne en god sittestilling. Grei også som tursykkel.

  • Ramme: Aluminium
  • Gaffel: Karbon
  • Antall gir: 18
  • Gir foran: Shimano Tiagra
  • Gir bak: Shimano 105
  • Størrelser 47, 49, 52, 54 (testet), 56, 68 og 61 cm.
  • Vekt 9,2 kilo
  • Pris 8990 kroner

Fuji Roubaix 1.0

Fuji Roubaix 1.0

Gode bremser: Fuji Roubaix 1.0

Foto: Morten Karlsen
  • Sykkelglede: 4 poeng
  • Pris: 5 poeng
  • Utstyr: 4 poeng
  • Totalt: 13 poeng

Vurdering:
Testens beste bremser, her var det en smal sak å få stanset i tide. Litt mer oppreist sittestilling enn de fleste andre syklene. Flere kommenterte at de syns sykkelen var litt nervøs i utforkjøringene. Godt utstyrt.

  • Ramme: Aluminium
  • Gaffel: Karbon
  • Antall gir: 20
  • Gir: Shimano 105
  • Størrelser 46, 49, 52, 56 (testet), 58, 61 og 65 cm.
  • Vekt 9,3 kilo
  • Pris 7900 kroner

Nakamura Pursuit build 25

Nakamura Pursuit build 25

Rask racer: Nakamura Pursuit build 25

Foto: Morten Karlsen
  • Sykkelglede: 4 poeng
  • Pris: 3 poeng
  • Utstyr: 5 poeng
  • Totalt: 12 poeng

Vurdering:
Rask og kvikk sykkel, kanskje mest egnet for de som har syklet racer før. Lettest i testen. De med lite racererfaring syns den var litt lite stabil i utforkjøringene. Aggressiv sittestilling, ikke akkurat turpreget. De erfarne racersyklistene i testpanelet likte den umiddelbare responsen i sykkelen. Har sammen med Fuji det beste girutstyret.

  • Ramme: Aluminum
  • Gaffel: Karbon
  • Antall gir: 20
  • Gir: Shimano 105
  • Størrelser 50, 52, 54 (testet), 56 og 58 cm.
  • Vekt 8,5 kilo
  • Pris 9990 kroner

Merida Road race 901-18

Merida Road race 901-18

Godt sete: Merida Road race 901-18

Foto: Morten Karlsen
  • Sykkelglede: 3 poeng
  • Pris: 5 poeng
  • Utstyr: 3 poeng
  • Totalt: 11 poeng

Vurdering:
Egentlig en god sykkel, men girsystemet trekker ned. Her må du nemlig ha hendene oppe på styret for å få giret til et tyngre gir. De andre syklene lar deg gire både opp og ned uavhengig om du holder oppe eller nede på styret. Billigere utstyrt enn de andre syklene i testen. Ramme og gaffel virker til å være bra. Setet var testens beste.

  • Ramme: Aluminium
  • Gaffel: Karbon
  • Antall gir: 18
  • Gir: Shimano Sora
  • Størrelser: 45, 48, 50, 52,5, 55 (testet) og 57,5 cm.
  • Vekt 9,5 kilo
  • Pris 7990 kroner

Se hele testen hos syklistene.no her!

Det er ikke veldig store forskjeller på syklene i denne testen. Når vi tester terrengsykler og hybridsykler har vi ofte sett veldig klare testvinnere og tapere. Like opplagt er det ikke denne gang.

Det er små forskjeller, og kanskje er ikke vår testvinner den sykkelen som passer deg best. Kjøp sykkelen et sted der du får god hjelp, et sted der de hjelper deg å tilpasse sykkelen.

Både Scott og Trek var spesielt godt likt av testpanelet. Begge er raske og fine sykler der man finner en god sittestilling. Trek vinner fordi den er minst like god som Scott, samtidig som den er vesentlig billigere.

Begge kan utstyres med bagasjebærer om du skulle ha lyst til å legge ut på en lengre tur.

Med og uten pedaler

Trek blir levert med gammeldagse pedaler med tåhetter, Schwinn med racerpedaler, resten av syklene blir levert uten pedaler.

Det er like greit, det er ganske så varierende hva slags pedaler den enkelte foretrekker.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)