Hopp til innhold

Taxien finner deg uansett

Ny taxi-app på vei til Norge. Snart kan du bestille taxi med mobiltelefonen selv om du ikke vet hvor du er.

Ledig taxi

Behovet for taxiholdeplasser kan bli mindre hvis de nye bestillings-app'ene slår an.

Foto: ScanStock/Amager-Øbro Taxi/montasje

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det kommer stadig flere GPS-baserte tjenester for smarttelefoner. Bestilling av drosje er en ny variant.

Et taxiselskap i København har lansert en applikasjon for iPhone (og snart for Android-telefoner) som kommuniserer med taxien ved hjelp av GPS-sporing.

Du behøver ikke en gang vite hvor du befinner deg når du bestiller, og du unngår ventetid i telefonkøen. Nå er det planer om tilsvarende tjenester også i Norge.

Over landegrensene

Dansk taxi-app

Når du har bestilt, kan du følge 'din' drosje på mobilkartet.

Den danske app'en sender et kart til taxisentralen som viser hvor i byen du befinner deg. Når bestillingen er i boks, kan du følge "din" drosje på kartet mens bilen er underveis.

Er du utenfor København, finner app'en nærmeste taxisentral på kartet og ringer opp automatisk slik at du kan bestille på tradisjonell måte, skriver Politiken .

Applikasjonen kan dessuten brukes i storbyer som Zürich, München, Berlin og Wien.

- Dermed er dette en mulighet også for turister i København som skal videre til en av de andre byene, sier direktør Thomas RB Petersen i Amager-Øbro Taxi til NRK.no.

Han ser for seg at app'en etterhvert kan tilbys av alle de 70.000 drosjene i Europa som bruker det samme trafikkstyringssystemet som hans selskap.

LES OGSÅ:

Snart i Norge

- Tilsvarende norske tjenester kommer i løpet av året, forteller strategi- og kommunikasjonssjef Lars Dolva i Oslo Taxi.

I likhet med sin danske kollega regner han med at løsningen også kan tilbys hos drosjesentraler som bruker identiske systemer for trafikkdirigering.

Det betyr i så fall at Oslo Taxis applikasjon kan bli lansert også i Stavanger, Tromsø, Molde og Ålesund, samt flere av taxisentralene i Vestfold og Nordland.

Dessuten bruker drosjer i Göteborg og Århus det samme systemet som Oslo Taxi. Dermed kan den kommende norske app'en også benyttes der.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Utfordringer

Men Dolva innrømmer at det gjenstår noen utfordringer før den nye tjenesten kan lanseres.

- Mye betong mellom telefon, basestasjon og satelitt kan skape problemer når man driver med GPS-lokasjon i stor skala. Innendørs bestilling og nærheten til høyhus kan påvirke kommunikasjonen og gjøre systemet mindre nøyaktig, sier han.

Slike tekniske begrensninger kan gjøre det vanskelig å bruke GPS-basert bestilling overalt i Oslo sentrum. Oslo Taxi prøver nå å løse problemet.

- Vi må muligens lage et system som automatisk gir taleforbindelse med sentralen hvis GPS-bestillingen svikter, forteller Dolva.

Jo mer presise GPS-koordinatene er, jo bedre for både kunden og sjåføren. Men feilprosenten øker med små marginer. Det kan bli et problem.

Lars Dolva

Lars Dolva i Oslo Taxi.

Foto: Petter Oulie-Hauge / NRK

En margin på 400 meter er ganske solid, men ifølge Dolva er det for stor avstand når man raskt skal finne passasjeren som venter.

- Presisjonsnivået på bestillingene er i det hele tatt en viktig utfordring for taxinæringen, sier han.

Selskapet vil foreløpig ikke avsløre detaljer i det kommende tilbudet, men mener at GPS-basert drosjebestilling er framtida.

- Slike løsninger er definitivt noe næringen er nødt til å ta inn over seg. Dette handler om å bruke de store mulighetene som ligger i smarttelefonenes GPS-posisjonering, sier Dolva.

- Vi har sluttet å markedsføre bestilling via SMS, som aldri tok helt av. Jeg har langt større tro på GPS-baserte applikasjoner, sier han.

Avventende

Norgestaxi, som driver drosjevirksomhet i de største byene, har foreløpig ingen planer om å ta i bruk tilsvarende tjenester for smarttelefon.

- Men vi ser alltid på mulighetene for å forbedre tjenestene våre. Vi følger godt med på den teknologiske utviklingen, og er vel kjent med løsningene som nå er introdusert i Danmark, forteller administrerende direktør Jørn Are Granerud.

LES OGSÅ:

Datatilsynet har ikke store motforestillinger mot kommersielle tjenester som baserer seg på elektronisk sporing av enkeltindivider som selv velger å benytte slike tilbud.

- Men det er viktig at brukerne ikke laster ned applikasjoner ukritisk. GPS-verktøy er kraftige saker som kan misbrukes. Vårt råd er at man kun bruker programvare fra leverandører man kjenner til og stoler på, sier Datatilsynets informasjonsdirektør Ove Skåra.

Datatilsynet kommer til å følge med på taxibransjens GPS-baserte løsninger.

- Slike programmer må ikke samle inn mer informasjon fra telefonen enn det som strengt tatt er nødvendig for å gjennomføre tjenesten. Eventuell innsamling og videresalg av overskuddsinformasjon om brukeren vil ikke bli godtatt, sier Skåra.

LES OGSÅ: Vil overvåke appene

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)