Hopp til innhold

Stadig flere klager på mobil og data

Trøbbel med bilen er fortsatt den vanligste årsaken til at vi ber om hjelp fra Forbrukerrådet. Men klager på mobiltelefoner og datamaskiner økte mest i fjor.

PC og mobiltelefon

Stadig flere av oss ber om råd og hjelp med mobile tjenester og datamaskiner.

Foto: ScanStock

Stadig flere kontakter Forbrukerrådet med spørsmål eller klager på kjøp eller tjenester.

I fjor mottok forbrukernes interesseorganisasjon hele 103.000 henvendelser. I halvparten av tilfellene ville folk ha informasjon før de handlet.

I likhet med året før, er det flest bileiere som ber om hjelp i forbindelse med kjøp eller reparasjoner. Boligspørsmål og problemer med håndverkertjenester er det også svært mange av.

Men det er henvendelser om de mobile innholdstjenestene som øker aller mest. Forbrukerrådets oversikt viser at de i fjor besvarte gjennomsnittlig 31 spørsmål om mobiltelefoner eller datamaskiner hver eneste dag.

Dette spurte vi mest om i fjor:

Forbrukerrådets klagetopp 2011

(Kilde: Forbrukerrådets statistikk 2011)

  • Varer og tjenester omfatter blant annet angrerett og lover/regler.
  • Mange av håndverkertjenestene gjelder reparasjon av bil og oppussing av egen bolig.

Halvparten var klager

Randi Flesland

125 millioner kroner ble spart på klagene som Forbrukerrådet løste i fjor, mener direktør Randi Flesland.

Foto: Tor Risberg / NRK

Mens drøyt halvparten av henvendelsene gjaldt rettigheter eller hvordan man for eksempel bytter leverandør for strøm og forsikring, var resten klager fra folk som er i en konflikt etter en mislykket handel.

Halvparten av de misfornøyde var uenige med en bedrift eller en virksomhet, og den andre halvparten med en privatperson.

Nesten 4000 av klagene i fjor endte med at Forbrukerrådet meglet fram en løsning. Ytterligere 1200 klager ble sendt videre til Forbrukertvistutvalget.

– Vi har regnet ut at klagesakene vi løste i fjor har en samlet verdi på 125 millioner kroner. Dette er penger som ellers ville ha gått tapt, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Flest forbrukere fikk medhold

Flesteparten av klagesakene som ble løst, gikk i forbrukernes favør. Verdien på de klagene der selgeren fikk medhold, var på rundt 30 millioner kroner, forteller hun.

Forbrukerrådet har også regnet ut at norske husholdninger sparte nesten 200 millioner kroner i fjor ved hjelp av Finansportalens virksomhet. Ikke minst gjelder det bruken av Finansportalens Bytt-bank-løsning.

Finansportalen er Forbrukerrådets nett-tjeneste for personlig økonomi.

Dagligvareportal underveis

Forbrukerrådet planlegger en ny dagligvareportal på nettet, bygget over samme lest som Finansportalen.

Ønsket er å lage en tjeneste som åpner for handlelister på smarttelefon tilpasset hver enkelt kunde, der app’en sammenligner matvarenes pris og egenskaper.

Forbrukerrådet tror at nye tjenester av denne typen kan hjelpe forbrukerne til å spare store beløp ved å planlegge handleturen bedre.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)