PC og mobiltelefon - Stadig flere av oss ber om råd og hjelp med mobile tjenester og datamaskiner. ScanStock

Stadig flere av oss ber om råd og hjelp med mobile tjenester og datamaskiner.

Foto: ScanStock

Stadig flere klager på mobil og data

Trøbbel med bilen er fortsatt den vanligste årsaken til at vi ber om hjelp fra Forbrukerrådet. Men klager på mobiltelefoner og datamaskiner økte mest i fjor.

Stadig flere kontakter Forbrukerrådet med spørsmål eller klager på kjøp eller tjenester.

I fjor mottok forbrukernes interesseorganisasjon hele 103.000 henvendelser. I halvparten av tilfellene ville folk ha informasjon før de handlet.

I likhet med året før, er det flest bileiere som ber om hjelp i forbindelse med kjøp eller reparasjoner. Boligspørsmål og problemer med håndverkertjenester er det også svært mange av.

Men det er henvendelser om de mobile innholdstjenestene som øker aller mest. Forbrukerrådets oversikt viser at de i fjor besvarte gjennomsnittlig 31 spørsmål om mobiltelefoner eller datamaskiner hver eneste dag.

Dette spurte vi mest om i fjor:
Forbrukerrådets klagetopp 2011 - (Kilde: Forbrukerrådets statistikk 2011)

(Kilde: Forbrukerrådets statistikk 2011)

  • Varer og tjenester omfatter blant annet angrerett og lover/regler.
  • Mange av håndverkertjenestene gjelder reparasjon av bil og oppussing av egen bolig.

Randi Flesland - 125 millioner kroner ble spart på klagene som Forbrukerrådet løste i fjor, mener direktør Randi Flesland. - Foto: Tor Risberg / NRK

125 millioner kroner ble spart på klagene som Forbrukerrådet løste i fjor, mener direktør Randi Flesland.

Foto: Tor Risberg / NRK
Halvparten var klager

Mens drøyt halvparten av henvendelsene gjaldt rettigheter eller hvordan man for eksempel bytter leverandør for strøm og forsikring, var resten klager fra folk som er i en konflikt etter en mislykket handel.

Halvparten av de misfornøyde var uenige med en bedrift eller en virksomhet, og den andre halvparten med en privatperson.

Nesten 4000 av klagene i fjor endte med at Forbrukerrådet meglet fram en løsning. Ytterligere 1200 klager ble sendt videre til Forbrukertvistutvalget.

– Vi har regnet ut at klagesakene vi løste i fjor har en samlet verdi på 125 millioner kroner. Dette er penger som ellers ville ha gått tapt, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Flest forbrukere fikk medhold

Flesteparten av klagesakene som ble løst, gikk i forbrukernes favør. Verdien på de klagene der selgeren fikk medhold, var på rundt 30 millioner kroner, forteller hun.

Forbrukerrådet har også regnet ut at norske husholdninger sparte nesten 200 millioner kroner i fjor ved hjelp av Finansportalens virksomhet. Ikke minst gjelder det bruken av Finansportalens Bytt-bank-løsning.

Finansportalen er Forbrukerrådets nett-tjeneste for personlig økonomi.

Dagligvareportal underveis

Forbrukerrådet planlegger en ny dagligvareportal på nettet, bygget over samme lest som Finansportalen.

Ønsket er å lage en tjeneste som åpner for handlelister på smarttelefon tilpasset hver enkelt kunde, der app’en sammenligner matvarenes pris og egenskaper.

Forbrukerrådet tror at nye tjenester av denne typen kan hjelpe forbrukerne til å spare store beløp ved å planlegge handleturen bedre.

Livsstil:

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Alkohol gjør noe med stemningen og er en naturlig del av mange sosiale settinger. Men hvor går grensen mellom å like alkohol og å være alkoholiker? Og hvorfor er det så vanskelig å være ærlige når vi synes noen drikker for mye, spør programleder Helene Sandvig. Programleder Truls Pedersen lærer knep for å klatre bedre. Klatrer Tina Johnsen tar han med på bratte utfordringer innendørs og ute i naturen. Hvor ofte trenger man egentlig å vaske håret med shampoo? "No poo" - alternativene til hyppig shampoobruk brer om seg.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)